Gjennomføring av kundetiltak når kunden er advokat
Advokatforeningen og Finans Norge har laget en veileder til hvordan motstriden mellom advokaters taushetsplikt og bankers plikter etter hvitvaskingsloven kan løses i praksis.
Advokatforeningen og Finans Norge har laget en veileder til hvordan motstriden mellom advokaters taushetsplikt og bankers plikter etter hvitvaskingsloven kan løses i praksis.
Banken er forpliktet til å gjennomføre kundetiltak på kunder som er advokater ved etablering av kundeforholdet eller ved løpende oppfølging. Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan banken være forhindret fra å etablere kundeforholdet, eller pålagt å avvikle eksisterende kundeforhold etter hvitvaskingsloven.
Advokater er underlagt lovbestemt taushetsplikt for alle oppdrag de påtar seg, og kan ikke røpe noen opplysninger om oppdraget de påtar seg. Taushetsplikten omfatter også klientens navn.
I mange praktiske tilfeller vil det oppstå motstrid mellom advokatens taushetsplikt og bankens plikt til å gjennomføre kundetiltak, og medfører en rekke utfordringer for begge parter. Selv om den rettslige konflikten kun kan løses ved regelendring har Advokatforeningen og Finans Norge samarbeidet om å lage en veiledning til hvordan utfordringene kan løses i praksis.