Kundetiltak etter hvitvaskingsloven for kunder som er utenlandsk ambassadepersonell

Interaktivt KYC-samsvarsgrensesnitt med brukeren. Forretningspersonell som samhandler med et Know Your Customer (KYC)-overholdelses- og sikkerhetsgrensesnitt på digital skjerm. Identitetsverifisering, E KYC

Foto: Adobe Stock / Supatman

Finans Norge har laget en engelsk veileder for utenlandsk ambassadepersonell som beskriver tilgangen til finansielle tjenester i Norge, og forklarer hvorfor norske finansinstitusjoner må gjennomføre KYC på sine kunder.

Norske rapporteringspliktige er forpliktet til å gjennomføre kundetiltak, bedre kjent som «Kjenn din kunde-prinsippet (KYC – Know Your Customer)», etter hvitvaskingsloven på alle sine kunder. For utenlandsk ambassadepersonell og deres nærstående, gjør reglene om PEP (politisk eksponert person) at det stilles krav til forsterkede kundetiltak. I tillegg vil det ofte stilles krav til bruk av særlige legitimasjonsdokumenter.  Det kan være krevende å forklare kravene på egnet måte til ambassadepersonell.  

Finans Norge har derfor utarbeidet en engelsk guide som gir en oversikt over KYC-prosessen, og beskriver hvilke dokumenter som kreves for å bli kunde i et norsk finansforetak. Veilederen kan distribueres til egne kunder.

Caroline Sand