Trygge forbrukere

Finans Norge arbeider for å trygge forbrukerne i et digitalt finansmarked. Her finner du næringspolitiske posisjoner og rammeverk. Forbrukerinformasjon finner du på temaside om personlig økonomi.

Den digitale utviklingen i samfunnet skjer med stor kraft, og både Finans Norges medlemmer og finansmarkedet har endret seg radikalt i takt med denne. Sammen med våre medlemsbedrifter og aktører i næringen jobber vi blant annet med svindelforebyggende tiltak, finansiell inkludering, god rådgivning og ansvarlig utlånspraksis.

Mer om de viktigste sakene vi jobber med (logg inn)

Dette arbeider vi med

  1. Banknæringen tar svindel - med og uten BankID - på alvor

    BankID muliggjør økonomisk kriminalitet, skriver Marte Eidsand Kjørven ved Universitetet i Oslo i DN 4. juli og peker på at vi har muliggjort dette ved å fjerne menneskemøtene og gitt inngangsnøkkelen til hvelvet til svindlere. Vi deler Kjørvens bekymring for svindelutviklingen. Derfor har finansnæringen jobbet i lang tid med en rekke tiltak for å forebygge, avdekke og stoppe svindel.

  2. Svindel – et stort samfunnsproblem

    Finanslunsj podkast: I fjor tapte norske banker én milliard kroner til svindel. Disse pengene går til kriminelle organisasjoner og finansiering av alvorlig kriminalitet. Hør Fredrik André Lykken fra Økokrim, Richard Grunnvåg fra Bits og Gry Nergård fra Finans Norge diskutere hvordan svindlerne opererer, hvorfor mange tilfeller ikke blir anmeldt til politiet, hvordan svindel truer våre samfunnsverdier, og hvilke tiltak som kreves for å stoppe svindlerne.

Lær selvforsvar mot svindel

Norske banker står sammen for å hjelpe forbrukere med selvforsvar mot svindel. Svindel.no er et samarbeid mellom medlemmer av Finans Norge.

Møteplasser

Hvert år gjennomfører Finans Norge Forbrukerkonferansen for å sette fokus på hvordan finansbransjen skal arbeide med å trygge forbrukerne i digitaliseringen av finansmarkedet.

Forbrukerinformasjon

Her kan forbrukere, skoler og offentlige etater finne svar og nyttige hjelperessurser på ofte stilte spørsmål om bruk av bank- og forsikringstjenester.

Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt.
  • Gry Nergård
  • Direktør forbruker
  • Ann Håkonsen
  • Kommunikasjonssjef
Ansattbilde av Hanna Huseklepp. Foto.
  • Hanna Huseklepp
  • Rådgiver

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg. Hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt