Samarbeid og erfaringsdeling er viktig for å sikre inkludering
Finans Norge deltok nylig på Digitaliseringsdirektoratets samarbeidsforum for digital inkludering.
I et finansmarked som i stor grad er digitalisert, er det det viktig å ta hensyn til forbrukere i alle livsfaser og med ulike digitale ferdigheter. Finans Norge jobber for at finansnæringens produkter og tjenester skal være tilgjengelig for alle. Bankene har blant annet sluttet seg til en bransjenorm som skal ivareta alle kunder som ikke er digitale.
Finn ut hva finansiell inkludering betyr for deg som forbruker!
Banken skal ha et tilbud til kunder som gjør det mulig å få kontoinformasjon, betale regninger og overføre penger uten hjelp av digitale løsninger.
Banken skal tilby veiledning i bankens digitale løsninger.
Finans Norge deltok nylig på Digitaliseringsdirektoratets samarbeidsforum for digital inkludering.
Finansdepartementets betalingsutvalg la i dag frem sin rapport om betalingsformidling i Norge. Utvalget bidrar med mange kloke anbefalinger.
Økonomiforståelsen blant norske 15-åringer er lavere enn i de andre OECD-landene. Det viser rapporten «Økonomiforståelse og holdninger til personlig økonomi blant norske 15-åringer». – Heldigvis viser rapporten at ungdommene føler seg relativt trygge på bankoppgaver som å holde oversikt over bankkontoen, betale med kort og overføre penger, sier Finans Norges forbrukerpolitiske direktør Gry Nergård.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg. Hvordan kan vi forbedre oss?