Finansiell inkludering

I et finansmarked som i stor grad er digitalisert, er det det viktig å ta hensyn til forbrukere i alle livsfaser og med ulike digitale ferdigheter. Finans Norge jobber for at finansnæringens produkter og tjenester skal være tilgjengelig for alle. Bankene har blant annet sluttet seg til en bransjenorm som skal ivareta alle kunder som ikke er digitale.

Hva betyr finansiell inkludering?

Finn ut hva finansiell inkludering betyr for deg som forbruker!

Dette er bransjenormen

Tilgjengelige analoge tjenester

Banken skal ha et tilbud til kunder som gjør det mulig å få kontoinformasjon, betale regninger og overføre penger uten hjelp av digitale løsninger.

Ansvar for informasjon og rådgivning

  • Banken skal tilby rådgivning til kunder som er i en overgangsfase fra digitale til analoge tjenester eller som ikke behersker de digitale løsningene.
  • Banken skal sørge for lett tilgjengelig informasjon som er tilrettelagt og relevant for kundegruppen.
  • Banken skal ha lett tilgjengelig informasjon for pårørende, der det er relevant.

Veiledning i bruk av digitale løsninger

Banken skal tilby veiledning i bankens digitale løsninger.

Opprettelse av disposisjonsfullmakt

  • Det skal være enkelt å opprette en fullmakt til en annen person hvis man trenger hjelp og støtte til å utføre banktjenester.
  • Banken må tilby fullmakt for disponering av konto.
  • Banken skal gi informasjon og rådgivning om muligheten for å hjelpe andre eller å få hjelp ved å benytte disposisjonsfullmakt eller andre tilsvarende løsninger, dersom dette er relevant.

Retningslinjer og rutiner

  • Banken skal ha retningslinjer for kundebehandling og nødvendig kompetanse for å betjene kundegruppen.
  • Banken skal ha rutiner og organisering som sikrer at Bransjenorm finansiell inkludering følges. 

Aktuelt om finansiell inkludering

  1. PISA-rapport viser at opplæring i personlig økonomi fortsatt er viktig

    Økonomiforståelsen blant norske 15-åringer er lavere enn i de andre OECD-landene. Det viser rapporten «Økonomiforståelse og holdninger til personlig økonomi blant norske 15-åringer». – Heldigvis viser rapporten at ungdommene føler seg relativt trygge på bankoppgaver som å holde oversikt over bankkontoen, betale med kort og overføre penger, sier Finans Norges forbrukerpolitiske direktør Gry Nergård.

  2. EM-finalen i Pengequiz nærmer seg

    Fredag 19. april skal elever fra 26 land i Europa konkurrere om hvem som er best i personlig økonomi. Norges to representanter, Marthe og David fra Grong barne- og ungdomsskole er klare, etter å ha blitt veiledet av rådgivere fra Grong Sparebank. Vi krysser fingrene!

Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt.
Ansattbilde av Hanna Huseklepp. Foto.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg. Hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt