FNs prinsipper for bærekraftig bankdrift
Finans Norge har sluttet seg til FNs prinsipper for bærekraftig bankdrift (UNEP FIs Principles for Responsible Banking). Bankmedlemmene i Finans Norge oppfordres også til å signere prinsippene som enkeltbanker.
Hva er UNEP FI?
FNs klimainitiativ innen finans (UNEP FI) er et globalt samarbeid mellom FN og finanssektoren. Et av initiativene til UNEP FI er de såkalte prinsippene for bærekraftig bankdrift (Principles for Responsible Banking), som ble endelig vedtatt i juli i år.
Prinsippene skal lanseres på FNs generalsamling i New York den 22. og 23. september. Over 100 banker og organisasjoner har allerede sluttet seg til prinsippene, herunder den europeiske bankforeningen og den europeiske sparebankforeningen (EBF og ESBG). Nå har også Finans Norge besluttet å signere prinsippene.
Må være transparente
Prinsippene for bærekraftig bankdrift betyr at banker er transparente om hvordan deres produkter og tjenester skaper verdier for kunder og investorer, i tillegg til samfunnet som helhet.
Prinsippene skal veilede bankene i sitt bærekraftarbeid, og støtte opp under samfunnets overordnete mål, i tråd med FNs mål for bærekraftig utvikling og Parisavtalen.
Vil informere
Finans Norge vil, som et tilsluttende medlem, informere våre bankmedlemmer om UNEP FI sitt arbeid og oppfordre medlemmer til å signere prinsippene som enkeltbanker. Finans Norge har tidligere sluttet seg til FNs prinsipper for ansvarlige investeringer og FNs prinsipper for bærekraftig forsikringsvirksomhet.
Prinsippene
- Tilpasning: Banker må tilpasse forretningsstrategien sin slik at den er i samsvar med enkeltmenneskers behov og samfunnets overordnete mål, slik det kommer til uttrykk i FNs mål for bærekraftig utvikling, Parisavtalen og i relevante nasjonale rammeverk.
- Påvirkning og målsetting: Banker må kontinuerlig øke sin positive påvirkning og redusere sin negative påvirkning på mennesker, klima og miljø som følge av sine aktiviteter, produkter og tjenester. For å oppnå dette må banker sette og publisere konkrete mål på de områdene som har størst positiv og negativ effekt.
- Kunder: Banker må jobbe proaktivt med sine kunder og oppmuntre til bærekraftig virksomhet og muliggjøre aktiviteter som skaper velstand både for nåværende og fremtidige generasjoner.
- Interessenter: Banker må proaktivt samarbeide med interessenter for å oppnå samfunnets overordnete mål.
- Styring og kultur: For å nå sine mål for ansvarlig og bærekraftig bankdrift, må banker implementere effektive styringsverktøy og en kultur for bærekraftig virksomhet.
- Åpenhet og ansvarlighet: Banker må med jevne mellomrom gjennomgå sin individuelle og kollektive implementering av disse prinsippene, og være åpne om og ta ansvar for sin positive og negative påvirkning på samfunnets overordnete mål.