Ny innkrevingslov og digital transformasjon av innkreving

Person som betaler fakturaer på mobilen og pc. Foto.

Den nye innkrevingsloven skal etter planen tre i kraft den 1. januar 2026. Skatteetatens digitaliseringsprogram Fremtidens innkreving medfører endringer for inkassoselskapene og leverandører av inkassosystemer.

Fremtidens innkreving er et av Skatteetatens størst digitaliseringsprosjekter. Prosjektet er hovedsakelig rettet mot offentlig og rettslig innkreving, men moderniseringen av statlig innkreving og ny innkrevingslov fra 2026 innebærer endringer som påvirker inkassobransjen og for leverandører av inkassosystem.

Endringene for inkassobransjen vil skje i forbindelse med ny lov om innkreving som etter planen vil tre i kraft fra 1. januar 2026. Det vil være en gradvis overgang til den nye ordningen fra denne datoen.

Dette er innkrevingsloven og Fremtidens innkreving

Den kommende innkrevingsloven og Skatteetatens digitaliseringsprogram Fremtidens innkreving skal gjøre innkreving enklere og mer effektivt for innbyggere, virksomheter, stat og kommune. Det nye regelverket skal legge til rette for digitalisering av innkrevingsprosessene og styrke rettssikkerheten til de som skylder penger.

Endringen "utleggstrekk"

Først og fremst er innføringen av ett, samordnet trekk i inntekt (utleggstrekk) en endring fra dagens praksis som inkassoselskapene bør være oppmerksomme på. Samtidig kommer prosjektet til å kreve systemtilpasninger, slik at innkrevingsmyndighetene og inkassoselskapene kan kommunisere på en god og effektiv måte.

Dette blir nytt og dette må inkassobransjen gjøre

For å gjøre det enklere å få en oversikt over de kommende endringene, har Skatteetaten etablert egne nettsider for både inkassoselskapene og leverandører av inkassosystem.

De nye sidene gir oversikt over hva som er nytt og hva som må gjøres. 

 

Mer relevant informasjon, tall og fakta om inkasso finner du på Finans Norges bransjesider for inkasso.