Kvinne som behandler faktura. Foto.

Inkasso

Samfunnet forventer at vi alle skal gjøre opp for oss når vi kjøper varer og tjenester. Inkassoselskapene bidrar med en forsvarlig og effektiv inndriving av forfalte pengekrav. Her finner du relevante sider for inkassobransjen.

Aktuelt om inkasso

  1. Risiko for utflagging av inkassobransjen

    Særnorske regler er i ferd med å skape en fordel for utenlandske inkassoselskap, noe som kan presse norske aktører til å flytte ut av Norge. Finans Norge er kritiske til en slik politikk, og mener det går utover norsk næringsliv, forbrukere og arbeidsplasser.

  2. Garantist for tillitssamfunnet

    Finanslunsj-podkast: Hvorfor kan avtaler inngås smidig og med betaling etter levering? Fordi vi alle stoler på at alle gjør opp for seg fordi vi har effektive løsninger når betaling uteblir. Hvordan ville Norge vært uten velfungerende inkasso?

  3. Ny veileder møter EUs krav om DORA

    Finans Norge har lansert en ny veileder om leverandørstyring for å hjelpe finansnæringen med å møte EUs krav om digital motstandsdyktighet.

Medlemsinnhold er synlig for alle som er innlogget. Du er innlogget dersom ditt navn vises øverst til høyre på våre nettsider. Alle ansatte i Finans Norges medlemsbedrifter kan opprette en bruker.

Ny innkrevingslov og Fremtidens innkreving

Den nye innkrevingsloven skal etter planen tre i kraft den 1. januar 2026. Skatteetatens digitaliseringsprogram Fremtidens innkreving medfører endringer for inkassoselskapene og leverandører av inkassosystemer.

Siste høringer og aktuelle brev til myndigheter

  1. Endringer i inkassoloven for gjennomføring av direktiv (EU) 2021/2167 om kredittjenestefirmaer og kredittkjøpere

    Finans Norge viser til departementets høringsbrev 15. november 2024 med tilhørende høringsnotat om gjennomføring av direktiv (EU) 2021/2167 2167 om kredittjenestefirmaer og kredittkjøpere mv. i norsk rett.

  2. NOU 2024:7 Norge og EØS: Utvikling og erfaringer

    Eldring-utvalget har gitt en grundig gjennomgang av EØS-avtalens virkemåte i Norge. Finans Norge mener det er svært viktig at det utarbeides konkrete forslag så snart som mulig.

  3. Nye regler om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren (DORA)

    Finans Norge er positive til Finansdepartementets forslag om å implementere DORA gjennom en ny lov om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren. DORA som innebærer en harmonisering av regelverkene i EU, vil bidra til å styrke både motstandsdyktigheten og IKT-sikkerheten, men også samarbeidet i det internasjonale finansmarkedet.

Har du fått et inkassokrav? Har du ikke råd til å betale?

Her finner du inkassobransjens egne tips til hva du du kan gjøre og hvordan de kan hjelpe deg.

Inkasso bidrar til at det økonomiske systemet fungerer godt

Vi er alle avhengig av at vi betaler regningene våre som avtalt. Det er en forutsetning for at vi skal kunne handle varer og tjenester uten å måtte gjøre opp samtidig. Vi kan motta varer og tjenester mot at vi lover å betale senere. Derfor må vi også ha et effektivt system for innkreving av kreditt som ikke gjøres opp i henhold til avtale. Inkasso er med andre ord nødvendig for at det økonomiske systemet skal fungere godt.

Hvorfor inkasso?

Hvert år sendes det ut over seks millioner inkassokrav i Norge. I majoriteten av tilfellene er det forglemmelse eller misforståelser som er grunnlaget for ubetalte krav. Som regel holder det med en påminnelse om at en regning ikke er betalt, så er saken løst.

I et mindretall av sakene skyldes kravet at skyldner har påtatt seg mer kreditt enn vedkommende kan håndtere, eller at en særskilt situasjon har oppstått som medfører en privatøkonomisk vanskelig situasjon.

Uansett årsak, skal inkasso både sørge for at næringslivet får oppgjør for sine varer og tjenester, det skal virke allmennpreventivt slik at det ikke skal lønne seg å ikke betale, og inkassovirksomheten skal gjennomføres på en måte som også ivaretar skyldnerne på en god måte.

Slik fungerer inkasso

Når du ikke har betalt en regning innen betalingsfristen, får du gjerne først en og deretter en ny betalingspåminnelse fra den du skylder penger.

Gjør du ikke opp kravet da heller, vil den du skylder penger be et inkassoselskap om å kreve inn pengene for dem. I de aller fleste tilfellene, holder det med en første henvendelse fra inkassoselskapet. Når du mottar et inkassokrav, så øker den opprinnelige regningen. Dette er både fordi inkassoselskapet skal ha betalt for arbeidet de gjør med å kreve inn pengene, og fordi det skal være et insentiv til å betale i tide.

Strengt lovregulert

Det er stramme lovverk og retningslinjer for hvordan inkasso kan inndrives og gjøres opp for, slik at forbrukeren skal oppleve en trygg og profesjonell prosess. Konsekvensene av langvarig inkassosaker kan bli svært alvorlig for både privatpersoner og bedrifter, så det er derfor i alles interesse at saken løses på en god og rask måte.

Tips for å håndtere private inkassokrav

  1. Forsøk å få en oversikt over egen økonomi, blant annet månedlige inntekter og største utgifter.
  2. Forsøk å vurdere hvilke betalinger som er viktigst, og hvilke som haster mest. Dette gjør deg bedre forberedt i dialogen med inkassoselskapet.
  3. Logg deg inn på www.inkassoregisteret.com for å se om du har flere inkassokrav. Ta tidlig kontakt med inkassoselskapet dersom du ikke klarer å betale innen betalingsfristen. Se oversikten over hvilke inkassoselskaper som er medlemmer i Finans Norge.
  4. Forsøk å være konstruktiv og løsningsorientert i dialogen med inkassoselskapet.

Mer informasjon og hjelp:

På Finans Norges temaside om personlig økonomi finner du inkassobransjens egne tips til hva du du kan gjøre og hvordan de kan hjelpe deg.

Tips for å håndtere bedriftens inkassokrav

  1. Forsøk å få en oversikt over selskapets nåværende og fremtidige inntekter.
  2. Forsøk å få en oversikt over selskapets største og minst nødvendige utgifter.
  3. Ta tidlig kontakt med inkassoselskapet dersom du ikke klarer å betale innen betalingsfristen. Se oversikten over hvilke inkassoselskaper som er medlemmer i Finans Norge.
  4. Forsøk å være konstruktiv og løsningsorientert i dialogen med inkassoselskapet.
Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg. Hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt