Bakgrunnen for arbeidet med ny modell er at både bedrifter og tillitsvalgte har stilt spørsmål ved hensiktsmessigheten av dagens ordning i Hovedavtalen § 10-3, der tillitsvalgte involveres i vurderingen av personlige tillegg til ansatte.
– I privat sektor er det derimot vanlig at bedriftene drøfter den lokale lønnspotten med tillitsvalgte, og så avholdes lønnssamtaler mellom medarbeider og leder. Vi ble på denne bakgrunn enige med Finansforbundet, under hovedavtalerevisjonen i 2024, om å nedsette et utvalg for å vurdere og foreslå alternativer til dagens ordning, forteller Thomas Keiserud, forhandlingsdirektør i Finans Norge.
Den nye alternative modellen inkluderer også noen andre elementer, og det vises særlig til en sikringsbestemmelse som gir ansatte som ikke har fått personlig lønnstillegg i de siste tre lønnsoppgjørene, rett til en særskilt vurdering.
Hvem kan benytte den nye modellen?
Bedrifter som allerede har lokalt avtalt en drøftingsrett i forbindelse med den årlige gjennomsnittlige reguleringen (lønnspott), må bli enig med tillitsvalgte før de kan benytte den nye modellen. De bedriftene som ikke har en slik lokal avtale, kan velge mellom gammel eller ny modell.
– Også er det slik at noen bedrifter ikke praktiserer dagens ordning i HA § 10-3, etter enighet med de lokale tillitsvalgte. Disse bedriftene kan fortsette som tidligere og trenger ikke forholde seg til hverken gammel eller ny modell, sier Keiserud.
Anbefaler dialog
Finans Norges forhandlingsdirektør anbefaler de bedriftene som ønsker å ta i bruk ny modell, om å gå i dialog med sine tillitsvalgte.
– Det er klokt å orientere og innhente synspunkter fra de tillitsvalgte før man setter i gang med ny praksis, Ikke minst anbefaler Finans Norge å diskutere med de tillitsvalgte hvordan man skal kommunisere endringen ut til organisasjonen før de lokale oppgjørene starter, avslutter Keiserud.
De bedrifter som vurderer å gå over på ny lokal lønnsmodell, oppfordres til å ta kontakt med Finans Norge.
Spørsmål og svar om § 10-3
Dagens ordning i HA § 10-3, hvor tillitsvalgte involveres i vurderingen av personlig lønnstillegg for enkeltansatte, er uvanlig i privat sektor.
Både bedrifter og tillitsvalgte har stilt spørsmål ved hensiktsmessigheten av dagens ordning, sammenlignet med den vanlige praksisen i privat sektor, som innebærer å drøfte lønnspott med tillitsvalgte og ha lønnssamtaler mellom medarbeider og leder.
På denne bakgrunn ble NHO/Finans Norge og Finansforbundet enige om å nedsette et utvalg for å vurdere og foreslå alternativer til HA § 10-3.
Det felles partssammensatte utvalget for HA § 10-3 mellom Finans Norge og Finansforbundet ble nedsatt ved Hovedavtalerevisjonen i januar 2024. Arbeidet har pågått frem til februar 2025, og den nye lokale alternative lønnsmodellen ble vedtatt av Hovedutvalg Arbeidsliv 27. februar 2025.
Protokollen om ny alternativ lønnsmodell er inngått mellom Finans Norge og hhv. Finansforbundet og LO.
- Hovedforskjellen er at dagens ordning, hvor bedriften drøfter størrelsen på personlig lønnstillegg for enkeltansatte med tillitsvalgte, kan erstattes med følgende elementer:
- Bedriften skal (i stedet) drøfte årlig gjennomsnittlig reguleringsprosent (lønnspott) med tillitsvalgte.
- Det skal gjennomføres en lønnssamtale eller annen dialog der lønn er tema mellom leder og medarbeider.
- Den nye alternative modellen inkluderer også noen andre elementer, og det vises særlig til en sikringsbestemmelse som gir ansatte som ikke har fått personlig lønnstillegg i de siste tre lønnsoppgjørene, rett til en særskilt vurdering, se punkt 8 nedenfor.
- Bedrifter som praktiserer kun dagens ordning i § 10-3 kan ensidig velge (uten lokal enighet) å gå over til ny ordning.
- Bedrifter som praktiserer dagens ordning i § 10-3 og drøfter lønnspott før fastsettelsen (uten lokal avtaleforankring av dette), kan også ensidig velge å gå over til ny ordning.
- Bedrifter som allerede har lokalt avtalt drøftingsrett på lønnspott, må ha enighet med tillitsvalgte for å gå over til ny ordning.
- Bedrifter som i dag ikke praktiserer dagens ordning i HA § 10-3 etter lokal enighet, kan fortsette som tidligere.
Den nye ordningen kan praktiseres for årets lokale lønnsoppgjør eller i senere oppgjør, avhengig av bedriftens ønske.
For bedrifter som kan benytte den alternative modellen, anbefales det å gå i dialog med tillitsvalgte og orientere dem i forkant, samt innhente synspunkter før bedriften går over til ny modell. Det er også forutsatt fra LOs side at tillitsvalgte involveres i forkant. I denne forbindelse bør man også diskutere hvordan en ny modell skal kommuniseres ut til de ansatte i bedriften. Bedriftavtalemalen (mal nr 4) er oppdatert i lys av den nye modellen, se punkt 3.
Nei, sikringsbestemmelsen forplikter kun bedriften til å gjøre en særskilt vurdering der en ansatt i løpet av tre år/oppgjør ikke har fått noe individuelt lønnsopprykk. I etterkant av tredje oppgjør skal det i forbindelse med denne vurderingen også legges en plan som synliggjør hva som skal til for å tilfredsstille kravene til individuell lønnsutvikling fremover.
Dagens 10-3
§ 10-3 Ansettelsesutvalgets gjennomgang av lønnsforhold
(1) Bedriftene skal foreta en årlig gjennomgåelse av de ansattes lønnsforhold for å vurdere eventuelle personlige tillegg for ansatte lønnet innenfor lønnsregulativet.
(2) Ved vurderingen skal det legges vekt på spesielle forhold som dyktighet, særlige kvalifikasjoner og utdanning. Kriteriene som benyttes ved vurderingen skal gjøres kjent for alle ansatte. Før bedriften treffer sin endelige avgjørelse i disse lønnsvurderinger, skal eventuelle forslag drøftes i ansettelsesutvalget, eller med tillitsvalgt der ansettelsesutvalg eller lignende ikke praktiseres. Dette gjelder likevel ikke ansatte som innehar slike stillinger som nevnt i § 10-2 andre ledd.
(3) Bedriftens ledelse skal årlig utarbeide en oversikt over lønnsforholdene for medlemmer av Finansforbundet som er lønnet innenfor lønnsregulativet. Bedriften skal etter anmodning gi de tillitsvalgte en oppgave over medlemmenes lønnsforhold en måned før de personlige tilleggene tildeles. De tillitsvalgte gis også anonymisert lønnsstatistikk over øvrige ansattes lønnsforhold.
(4) I forbindelse med behandling av de årlige lønnsvurderinger, kan ledelsen og de tillitsvalgte tiltre utvalget med ytterligere hver sin representant.
Protokoll-FF.pdf
Protokoll-LO.pdf