Ny kampanje om svindel

Foto: terovesalainen/Adobe Stock.

Videoer av de mest brukte svindelmetodene skal forebygge mot økning av antall bedragerier. «Stopp, tenk og sjekk» er budskapet i kampanjen som politiet har lagd i samarbeid med Nordea, DNB og Danske Bank.

Målsetningen for kampanjen er å informere og bevisstgjøre publikum på metodene - og dermed hindre at folk blir lurt av svindlerne - både nå og i fremtiden.

– Selv om finansnæringen jobber kontinuerlig med samarbeidspartnere og myndigheter for å finne en løsning på samfunnsproblemet, er det vel så viktig å kommunisere ut til bankkundene, sier forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge, Gry Nergård.

Oppfordrer til deling

– Bedrageri kan ramme alle, uavhengig av alder og sosial status. Før var det vanlig å anse personer i pensjonsalder som mest sårbare for svindel. Nå observeres det også flere yngre ofre, sier Nergård.

Finans Norge håper flere medlemmer ønsker å bli med på spredningen av kampanjen.

I 2022 var det over en halv milliard kroner som ble tapt på grunn av svindel. Tallene er forventet å øke.

Utgir seg for å jobbe i bank og hos politiet

Kampanjen viser fram to ulike varianter av metoden «phishing» som er den mest brukte fremgangsmåten for bedrageri. Her lurer svindlere til seg sensitiv informasjon fra ofrene sine.

Store beløp fra kjærlighetssvindel

Kampanjen viser også fram kjærlighetssvindel. Dette er en form for bedrageri som spiller på menneskers ønske om å hjelpe andre og vise omsorg, eller å bli elsket.

– Majoriteten av bedrageri resulterer i forholdsvis små beløp tapt per person. Ved kjærlighetsbedrageri kan imidlertid de økonomiske tapene for ofrene være betydelige. Det er ikke uvanlig at ofre taper flere hundre tusen kroner, forklarer Nygård.

Unge blir delaktige i hvitvasking

Video om «pengemuldyr» viser hvordan unge kan bli innblandet i økonomisk kriminalitet. Bedragere ønsker å skjule sin tilknytning til utbytte fra svindel og rekrutterer ofte personer som kan flytte penger for seg.

– Det er flere unge som blir rekruttert, blant annet via jobbannonser. De blir «ansatt» i det som fremstår som en ekte jobb og får senere instrukser om å stille bankkontoen sin til disposisjon, sier Nygård.

Ungdom helt ned i 13-14 års alderen rekrutteres også via vennegjenger på skole eller i idretten. I tillegg til å stille bankkontoen sin til disposisjon, blir de ofte bedt om å ta ut penger i kontant, eller til å overføre penger raskt videre via ulike tjenester for straksbetaling.

IT-support

En annen vanlig metode er at svindlere ringer ansatte i bedrifter og utgir seg for å fra IT-support.

Profesjonelle svindlere får ofrene til å gi fra seg brukernavn og passord, og legger til rette for bedriftssvindel. Her kan blant annet regninger bli manipulert og store beløp kan overføres til feil person.

Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt.