Medlemsinformasjon om krigen i Ukraina per 20.12.2022

Uavhengighetsplassen i Kyiv. Foto: ggallaa/AdobeStock

Oppdatering fra Finans Norges interne beredskapsgruppe med relevant informasjon for finansnæringen.

Siden Russlands invasjon av Ukraina i slutten av februar 2022 har Norge tatt imot i overkant av 35 000 ukrainske flyktninger. Finansnæringen har en plikt til å legge til rette for finansiell inkludering for alle flyktninger som kommer til Norge. I praksis betyr det å tilby grunnleggende banktjenester, også i de tilfellene hvor flyktningene ikke har pass eller nasjonalt ID-kort. Hvitvaskingsrundskrivet åpner for at flyktninger kan bli kunde i norske banker uten konvensjonell legitimasjon.

Det synes som de fleste banker nå har innrettet sine rutiner og praksis i henhold til de legitimasjonskravene som oppstilles for flyktninger. Finans Norge har likevel blitt kjent med at enkelte foretak oppstiller praktiske barrierer som gjør det umulig for flyktninger å etablere kundeforhold i norsk bank. Det kan være for eksempel krav til bruk av sertifisert tolk for kundens egen regning, eller at banken nekter bruk av tolk slik at banken ikke får gjennomført kundetiltak.

Finans Norge har også blitt kjent med eksempler på at banker har oppstilt krav om at kunden må kunne norsk for å få kundeforhold. Svært mange av flyktningene som kommer til Norge har begrensede ressurser, og uforholdsmessige krav til gjennomføring av kundetiltak kan gjøre det umulig å etablere et kundeforhold med grunnleggende banktjenester. Finans Norge vil minne om at det her vil være tale om avgrensede tjenester med begrenset hvitvaskingsrisiko, og at man utviser et rimelig skjønn ved «on-boarding» av kunden.  

Finans Norge vil minne om at Finanstilsynet i november publiserte et nytt hvitvaskingsrundskriv. I det nye rundskrivet er rapporteringspliktiges plikt til å tilby grunnleggende banktjenester og forsikringsprodukter svært tydelig formulert, se pkt. 4.3.1.5. Det uttales blant annet: «Den rapporteringspliktige må håndtere gjennomføringen av kundetiltak, selv der disse er mer kostnadskrevende eller byrdefulle enn tjenesteyterens ordinære prosedyrer for å inngå kundeforhold. Det at et kundeforhold vil være særlig ressurs- og kostnadskrevende å etablere og løpende følge opp i tråd med hvitvaskingsverket, vil ikke i seg selv være saklig grunn for å avvise kundeforholdet eller avslå betalingstjenesten». 

«Finansforetak som er underlagt krav til kontraheringsplikt og finansiell inkludering, må påse at det ikke utvikles en diskriminerende praksis basert på flyktningstatus e.l.» 

Vi vil derfor anmode våre medlemmer om å gjennomgå og tilpasse rutiner, samt sørge for tilstrekkelig kapasitet og fleksibilitet til også å følge opp de kundeforholdene som er mer ressurskrevende. I tillegg må retningslinjene kommuniseres tydelig ut til alle linjer i banken, men særskilt til kundebehandlere i banken som i første rekke møter flyktningene når de skal opprette kundeforhold.