Krav til egnethet og etterutdanning for forsikringsdistribusjon

Publisert

I forbindelse med ny forsikringsformidlingslov, har Finans Norge utarbeidet en oversikt over hvilke egnethetskrav som stilles til ansatte i forsikringsforetak, forsikringsagentforetak og aksessoriske forsikringsagentforetak. Finans Norge søker godkjenning for et opplegg for etterutdanning.

Ny forsikringsformidlingslov trådte i kraft 01.01.22. Samtidig ble det gjort endringer i finansforetaksloven kapittel 16. Endringene innebærer blant annet nye regler for egnethetskrav til ledelse og de som jobber med distribusjon av forsikringer i forsikringsagentforetak og forsikringsforetak. De nye reglene gjennomfører blant annet krav i forsikringsdistribusjonsdirektivet (IDD). Oversikten over egnethetskrav for forsikringsdistribusjon ligger på vår fagartikkel om IDD (krever innlogging).

Egnethetskravene i ny § 16-12 i finansforetaksloven innebærer blant annet at det skal innhentes ordinær politiattest for ansatte i forsikringsforetakene som direkte er beskjeftiget med forsikringsdistribusjon. Dette kravet er nytt og har medført at det må innhentes politiattest for personer som allerede er ansatt i forsikringsforetakene. En rekke forsikringsforetak har imidlertid opplevd at politiet har nektet å utstede politiattester for personer som allerede var ansatt i stilling før 01.01.22. Politiet har i denne sammenheng vist til politiregisterforskriften kapittel 36 og Grunnloven § 97. Finans Norge har i brev av 08.04.22 til Finanstilsynet bedt om en avklaring og retningslinjer for hvordan forsikringsforetakene skal tilpasse seg til lovens krav når det ikke lar seg gjøre å få politiattest for denne gruppen ansatte. Foreløpig er ikke brevet blitt besvart av Finanstilsynet.

Både forsikringsformidlingsloven og finansforetaksloven stiller krav om etterutdanning på 15 timer årlig for personer som arbeider med forsikringsdistribusjon i forsikringsforetak og forsikringsagentforetak. Finansnæringens autorisasjonsordninger (FinAut) jobber med et opplegg for etterutdanning av personer som er autorisert som rådgivere innenfor FinAut, som tilfredsstiller kravene i lovene. FinAut søkte Finanstilsynet om godkjenning tidligere i år. For ansatte i forsikringsforetak som er medlem av Finans Norge, og ansatte i forsikringsagentforetak som har avtale med disse, men som ikke er autorisert i FinAut, jobber Finans Norge med å få på plass et opplegg for etterutdanning, som kan godkjennes av Finanstilsynet. Finans Norge vil komme tilbake med nærmere informasjon om dette arbeidet når godkjennelse fra Finanstilsynet foreligger.