Bærekraftpåstander i markedsføring av fond

Publisert

|

Sist endret

Finans Norge har nylig hatt sitt årlige kontaktmøte med Forbrukertilsynet, hvor tilsynet viste til at deres svenske motpart, Konsumentverket, har hatt fokus på bærekraftpåstander i markedsføring av fond. Det er ikke usannsynlig at Forbrukertilsynet ønsker å gjøre det samme fremover

I 2020 kom Konsumentverket med et notat om markedsføring av fond med miljø- og bærekraftpåstander. Finans Norge er kjent med at Konsumentverket høsten 2021 sendte ut tilsynsbrev til tre aktører som i all hovedsak er en konkretisering av deres eget notat.

Finans Norge bekjent har Forbrukertilsynet til dags dato ikke tatt opp lignende saker med finansielle foretak i Norge, men vi ser det som ikke usannsynlig at dette er noe de ønsker å gjøre fremover. Bruken av bærekraftpåstander i markedsføring er regulert av markedsføringsloven, og Forbrukertilsynet har laget en generell veiledning om bruk av bærekraftpåstander i markedsføring.

Temaet vil bli tatt opp på Finans Norge sitt markedsføringskurs i mai i år.

Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge. Foto.

Meld deg på nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev

Finans Norge holder deg ukentlig oppdatert med våre siste nyheter, aktuelle saker, kurs og arrangement. Medlemmer av Finans Norge kan motta medlemsversjonen av nyhetsbrevet ved å melde seg på med sin jobb-e-postadresse.