Bærekraftpåstander i markedsføring av fond

Publisert

Finans Norge har nylig hatt sitt årlige kontaktmøte med Forbrukertilsynet, hvor tilsynet viste til at deres svenske motpart, Konsumentverket, har hatt fokus på bærekraftpåstander i markedsføring av fond. Det er ikke usannsynlig at Forbrukertilsynet ønsker å gjøre det samme fremover

I 2020 kom Konsumentverket med et notat om markedsføring av fond med miljø- og bærekraftpåstander. Finans Norge er kjent med at Konsumentverket høsten 2021 sendte ut tilsynsbrev til tre aktører som i all hovedsak er en konkretisering av deres eget notat.

Finans Norge bekjent har Forbrukertilsynet til dags dato ikke tatt opp lignende saker med finansielle foretak i Norge, men vi ser det som ikke usannsynlig at dette er noe de ønsker å gjøre fremover. Bruken av bærekraftpåstander i markedsføring er regulert av markedsføringsloven, og Forbrukertilsynet har laget en generell veiledning om bruk av bærekraftpåstander i markedsføring.

Temaet vil bli tatt opp på Finans Norge sitt markedsføringskurs i mai i år.