1 av 2 tror de vil få bruk for disposisjonsfullmakt

Forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge, Gry Nergård. Foto: Wesenberg

Det viser en spørreundersøkelse som Kantar nylig har gjennomført for Finans Norge. Undersøkelsen viser at det er stort informasjonsbehov om hva en disposisjonsfullmakt innebærer. Ikke minst fordi undersøkelsen også viser at totalt 14 prosent, eller ca 600.000 personer, har hjulpet noen med å betale med deres (ikke egen) BankID.

Når forbrukerne får forklaring på hva en disposisjonsfullmakt er, sier totalt 35 prosent at de kjenner til at banken har en løsning for disposisjonsfullmakt. Disposisjonsfullmakt er et viktig punkt i bransjenormen for finansiell inkludering som trådte i kraft 1.november.

Halvparten av oss tror altså at vi vil få bruk for disposisjonsfullmakt på et senere tidspunkt, ifølge undersøkelsen fra Kantar. Et av punktene i bransjenormen dreier seg om opprettelse av disposisjonsfullmakt.

– Det skal være enkelt å opprette en fullmakt til en annen person hvis man trenger hjelp og støtte til å utføre banktjenester, og dette er noe banken skal gi god informasjon om. Mange kunder trenger god veiledning fra banken, i overgangen fra å være digital til å bli analog bankkunde, sier forbrukerpolitisk direktør Gry Nergård.

En bedre fullmaktsløsning

Det pågår et arbeid i regi av Finans Norge for å forbedre fullmaktsløsningene. Vi vil komme med mer informasjon om dette så snart arbeidet er ferdigstilt. Frem til det skjer, er det viktig å informere kundene om muligheten og fordelen med å opprette en fullmaktsløsning. 

Kilde: Kantar: omnibus, 1000 respondenter, oktober 2022