Når forbrukerne får forklaring på hva en disposisjonsfullmakt er, sier totalt 35 prosent at de kjenner til at banken har en løsning for disposisjonsfullmakt. Disposisjonsfullmakt er et viktig punkt i bransjenormen for finansiell inkludering som trådte i kraft 1.november.
Halvparten av oss tror altså at vi vil få bruk for disposisjonsfullmakt på et senere tidspunkt, ifølge undersøkelsen fra Kantar. Et av punktene i bransjenormen dreier seg om opprettelse av disposisjonsfullmakt.
– Det skal være enkelt å opprette en fullmakt til en annen person hvis man trenger hjelp og støtte til å utføre banktjenester, og dette er noe banken skal gi god informasjon om. Mange kunder trenger god veiledning fra banken, i overgangen fra å være digital til å bli analog bankkunde, sier forbrukerpolitisk direktør Gry Nergård.
En bedre fullmaktsløsning
Det pågår et arbeid i regi av Finans Norge for å forbedre fullmaktsløsningene. Vi vil komme med mer informasjon om dette så snart arbeidet er ferdigstilt. Frem til det skjer, er det viktig å informere kundene om muligheten og fordelen med å opprette en fullmaktsløsning.
Kilde: Kantar: omnibus, 1000 respondenter, oktober 2022