Svindelbekjempelse krever samarbeid

Bilde av Gry Nergård og Ragnhild Mathisen.

Finans Norges forbrukerpolitiske direktør Gry Nergård og Telenors divisjonsdirektør Ragnhild Mathisen. Foto: Finans Norge og Telenor

Telenor og Finans Norge: For å løse det globale samfunnsproblemet svindel og digital kriminalitet utgjør må vi jobbe sammen og finne løsninger.

Det skriver Telenors divisjonsdirektør Ragnhild Mathisen og Finans Norges forbrukerpolitiske direktør Gry Nergård, i et felles innlegg i Dagens Næringsliv mandag 17. mars.

Svindelbekjempelse krever samarbeid

For å løse det globale samfunnsproblemet svindel og digital kriminalitet utgjør må vi jobbe sammen og finne løsninger.

Finans Norge og Telenor har ulikt syn på hvordan man skal dekke tapene fra svindel og digital kriminalitet («Banker med 20 nye tiltak: Krever at Meta og Telenor tar svindelregning», DN 3. mars). Men i denne saken er det mer som forener finansbransjen og telekomoperatørene enn det som skiller oss. Vi samarbeider allerede godt i den nasjonale ekspertgruppen mot digital svindel, men tiden er overmoden for et enda tettere samarbeid på tvers av sektorer – og ikke minst mellom næringsliv og myndigheter.

Det gjøres allerede svært mye i begge bransjer. Telenor stoppet alene 2,2 milliarder utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet i 2024. I første halvår av 2024 forhindret i tillegg bankene svindelforsøk på 1341 millioner kroner.

Ved bedre datadeling mellom ulike aktører kan vi trolig stoppe enda mer digital kriminalitet, dette er noe vi ønsker både i telekom og banksektoren. Hvis teleoperatører, banker og andre skal kunne iverksette nødvendige tiltak mot svindel, og bidra til totalforsvaret mot økonomisk kriminalitet, er det nødvendig med rask avklaring av hvilke data som kan deles, med hvem, og på hvilken måte.

Les hele innlegget hos DN.

Forbrukerinformasjon

Lær selvforsvar mot svindel på nettsiden svindel.no. Kampanjen er et samarbeid mellom medlemmer av Finans Norge.