Det skriver Telenors divisjonsdirektør Ragnhild Mathisen og Finans Norges forbrukerpolitiske direktør Gry Nergård, i et felles innlegg i Dagens Næringsliv mandag 17. mars.
Svindelbekjempelse krever samarbeid
For å løse det globale samfunnsproblemet svindel og digital kriminalitet utgjør må vi jobbe sammen og finne løsninger.
Finans Norge og Telenor har ulikt syn på hvordan man skal dekke tapene fra svindel og digital kriminalitet («Banker med 20 nye tiltak: Krever at Meta og Telenor tar svindelregning», DN 3. mars). Men i denne saken er det mer som forener finansbransjen og telekomoperatørene enn det som skiller oss. Vi samarbeider allerede godt i den nasjonale ekspertgruppen mot digital svindel, men tiden er overmoden for et enda tettere samarbeid på tvers av sektorer – og ikke minst mellom næringsliv og myndigheter.
Det gjøres allerede svært mye i begge bransjer. Telenor stoppet alene 2,2 milliarder utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet i 2024. I første halvår av 2024 forhindret i tillegg bankene svindelforsøk på 1341 millioner kroner.
Ved bedre datadeling mellom ulike aktører kan vi trolig stoppe enda mer digital kriminalitet, dette er noe vi ønsker både i telekom og banksektoren. Hvis teleoperatører, banker og andre skal kunne iverksette nødvendige tiltak mot svindel, og bidra til totalforsvaret mot økonomisk kriminalitet, er det nødvendig med rask avklaring av hvilke data som kan deles, med hvem, og på hvilken måte.