Norske banker trapper opp kampen mot svindel

Hender som bruker en smarttelefon med fremtidsrettet, abstrakte grafiske lys over. Illustrasjon

– Bankene i Norge er klare til å intensivere sitt arbeid mot svindel ytterligere, sier Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge. Foto: ZeNDaY/Adobe Stock

Svindelen mot norske bankkunder har økt i omfang hvert år, på tross av omfattende antisvindeltiltak i bankene. Nå lanserer Finans Norge sammen med norske banker en svindelrapport med 20 tiltak for 2025 for å bremse utviklingen.

Finans Norge har sammen med fageksperter fra norske banker tatt en vurdering av svindelmetoder og tiltak mot svindel i banknæringen. Rapporten viser det store omfanget av svindelmetoder i digitale kanaler og anbefaler 20 tiltak for å forebygge, avdekke og følge opp svindel på tvers av sektorer - både offentlig og privat.

– Bankene i Norge er klare til å intensivere sitt arbeid mot svindel ytterligere, og vil også samarbeide mer med flere aktører for få et enda bedre totalforsvar mot svindel, sier Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge. 

Tiltaksplanen inkluderer interne oppgaver for bankene, planer for økt samarbeid med flere aktører, og inneholder temaer som datadeling, eID, juridiske problemstillinger og forbrukerinformasjon.  

Tiltak for økt samarbeid med politiet og e-komsektoren 

Bankene ønsker å prioritere samarbeid med Bedragerienheten på Gjøvik for å forebygge svindel, og påskynde arbeidet med digitale politianmeldelser, som allerede er igangsatt av Politidirektoratet (POD). Et godt samarbeid med e-komsektoren er også nødvendig for å stoppe svindel som skjer via SMS og telefonsamtaler.

I tillegg ønsker Finans Norge å etablere kontakt med andre aktører i  betalingsmarkedet og sosiale plattformer, samt fortsette samarbeid med offentlige etater gjennom deltakelse i OPS ØK (Offentlig privat samarbeid mot økonomisk kriminalitet).

Svindelrapport og tiltaksplan

Få oversikt over svindelutfordringene norske banker og samfunnet står overfor i 2025. Her finner du tiltak bankene mener er nødvendig for å stoppe svindel.

Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt.
Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge. Foto.