Finans Norge har sammen med fageksperter fra norske banker tatt en vurdering av svindelmetoder og tiltak mot svindel i banknæringen. Rapporten viser det store omfanget av svindelmetoder i digitale kanaler og anbefaler 20 tiltak for å forebygge, avdekke og følge opp svindel på tvers av sektorer - både offentlig og privat.
– Bankene i Norge er klare til å intensivere sitt arbeid mot svindel ytterligere, og vil også samarbeide mer med flere aktører for få et enda bedre totalforsvar mot svindel, sier Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge.
Tiltaksplanen inkluderer interne oppgaver for bankene, planer for økt samarbeid med flere aktører, og inneholder temaer som datadeling, eID, juridiske problemstillinger og forbrukerinformasjon.
Tiltak for økt samarbeid med politiet og e-komsektoren
Bankene ønsker å prioritere samarbeid med Bedragerienheten på Gjøvik for å forebygge svindel, og påskynde arbeidet med digitale politianmeldelser, som allerede er igangsatt av Politidirektoratet (POD). Et godt samarbeid med e-komsektoren er også nødvendig for å stoppe svindel som skjer via SMS og telefonsamtaler.
I tillegg ønsker Finans Norge å etablere kontakt med andre aktører i betalingsmarkedet og sosiale plattformer, samt fortsette samarbeid med offentlige etater gjennom deltakelse i OPS ØK (Offentlig privat samarbeid mot økonomisk kriminalitet).