De fire foreningene hadde møte denne uken i Oslo, for å diskutere tiltak mot svindel.
– Det er viktig at vi samarbeider fordi flere banker har virksomhet i alle de nordiske landene og metodene svindlerne benytter er like. Vi ser at svindelmetodene utvikler seg hele tiden og derfor må vi holde hverandre oppdatert på utviklingen, sier Finans Norges forbrukerpolitiske direktør Gry Nergård.
Hun var vertskap for samlingen i Finansnæringens Hus i Oslo og forteller at de viktigste diskusjoner nå er hvilke tiltak som kan settes inn for å forebygge og stoppe svindelen.
Norden særlig utsatt
– Norden er særlig utsatt for svindel fordi vi har høy grad av digitalisering. Land som ikke er like digitale vil imidlertid komme til å møte de samme utfordringene på et tidspunkt. Tiltak mot svindel diskuteres derfor også i EU, og det kommer til å gjenspeiles i lovgivning fra EU, forteller Nergård.
Nordiske forbrukere er kanskje også spesielt utsatt for noen former for svindel fordi vi har en høy grad av tillit til institusjoner som bank, politi og myndigheter. Dette utnyttes av svindlerne, som ikke bryr seg om landegrenser.
De kulturelle likhetene mellom de nordiske landene kan imidlertid også gjøre det lettere å samarbeide om tiltak mot svindel.
Bankene kan ikke løse dette alene
Svindel er et samfunnsproblem som bankene ikke kan løse alene. Så selv om bankene har iverksatt mange tiltak mot svindel de siste årene, er det et sterkt ønske at også at andre miljøer deltar i arbeidet mot svindel.
Det er et faktum at svært mye av svindelen kommer via telefonsamtaler, sms og e-post, og derfor er det naturlig at teleoperatørene gjør enda mer enn de gjør i dag for å forhindre at svindelforsøkene når frem til forbruker.
– Vi har godt samarbeid med telesektoren i alle de nordiske landene, og håper at de tiltakene som springer ut av dette bidrar til å redusere svindelen ytterligere, forteller Nergård.
Mye av svindelen kommer også fra falske annonser og falske profiler på sosiale plattformer. De nordiske bankforeningene ønsker at disse plattformene tar mer ansvar for at slike svindelforsøk ikke når frem til forbrukerne.
Må bli mulig å dele data
Dersom bankene skal kunne samarbeide effektivt med andre, og over landegrenser, er man helt avhengig av å dele data med hverandre.
– Vi ser at lovgivningen i alle de nordiske landene kan være utfordrende med hensyn til å dele data, så dette blir et tema vi må ha stort fokus på fremover, avslutter Gry Nergård.
Finans Norges svindelrapport og tiltaksplan
Finans Norge har sammen med fageksperter fra norske banker tatt en vurdering av svindelmetoder og tiltak mot svindel i banknæringen. Her finnes anbefalinger for å forebygge, avdekke og følge opp svindel på tvers av sektorer - både offentlig og privat. Ett av tiltakene er å styrke det nordiske samarbeidet. Denne ukens samling var første skritt i et tettere og mer effektivt samarbeid på tvers av landegrensene.
Se hele rapporten «Status og tiltak mot svindel 2025»
Tall om svindel i Norge
I 2024 mistet bankene 607 millioner kroner på grunn av svindel med kontooverføringer og betalingskort. Det er en økning på 16 prosent på under et år.
Selv om svindlerne klarer å lure til seg betydelige summer, lykkes bankene likevel med å stoppe store beløp fra å etablere seg i den kriminelle økonomien. I første halvår av 2024 forhindret bankene svindelforsøk på 1 341 millioner kroner.