– Vi mener det er viktig å dele våre erfaringer med andre aktører for å sikre et felles mål om økt inkludering i samfunnet, sier Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge. Illustrasjonsbilde. Foto: Jacob Lund/Adobe Stock
Finans Norge deltok nylig på Digitaliseringsdirektoratets samarbeidsforum for digital inkludering. Digital inkludering er viktig for å sikre finansiell inkludering. Det må imidlertid også legge til rette for at de som ikke er, kan bli eller ikke kan forbli digitale, får tilgang til nødvendige tjenester.
– Finansnæringens produkter og tjenester skal være tilgjengelig for alle, også de ikke-digitale. Vi mener det er viktig å dele våre erfaringer med andre aktører for å sikre et felles mål om økt inkludering i samfunnet, sier Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge.
Samarbeidsforum for digital inkludering
Forrige uke deltok Finans Norge på Samarbeidsforum for digital inkludering. Her samler Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) et bredt utvalg av aktører fra offentlig og privat sektor, samt frivillige organisasjoner, for å samle innsikt og dele kunnskap. Samarbeidsforumet er et ledd i Regjeringens handlingsplan for økt inkludering i et digitalt samfunn. Forumet møtes to ganger i året og ble etablert i desember 2023.
– Vi ønsker å takke Digdir for å tilrettelegge en møteplass som fremmer økt samhandling og koordinering rundt inkludering. Det er mye vi kan lære av hverandre, sier Finans Norges forbrukerpolitiske direktør.
Ny kartlegging av digitale ferdigheter
På møtet opplyste Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) og Digdir at de skal i gang med en bred kartlegging av befolkningens digitale ferdigheter. Sist gang en lignende kartlegging ble gjennomført var i 2021.
– Det blir nyttig å få resultatene fra kartleggingen. Selv om finansnæringen i dag er omforent om en bransjenorm som hjelper 600 000 nordmenn som er helt eller delvis ikke-digitale, kan en slik undersøkelse bidra til å identifisere flere behov som kan føre til bedre inkludering for alle, sier Nergård.
Dersom det fremdeles viser seg at mange er helt eller delvis ikke-digitale, må det også iverksettes tiltak som tar høyde for å tilby tjenester til de som ikke kan benytte digitale løsninger, avslutter hun.
Finans Norge følger opp praktiseringen av bransjenormen for finansiell inkludering, blant annet med en årlig fagdag. Der møtes bankenes representanter som har ansvar for å sette bransjenormen ut i live hver dag i møte med kundene.