Finans Norges høringssvar til ny finanstilsynsforskrift

Publisert

Skilt ved inngangsdøren av Finanstilsynet.

Foto: Finanstilsynet

Finans Norge understreker at klagesaksbehandlingen tar altfor lang tid, og mener at nemnda må få flere ressurser. I tillegg går nye inhabilitetskrav til nemndsmedlemmer for langt.

Stortinget vedtok i juni 2024 en ny finanstilsynslov, og i høst sendte Finansdepartementet på høring et forslag til forskrifter til loven. Med loven videreføres hovedtrekkene i reguleringen av Finanstilsynet, men klagebehandling av tilsynets enkeltvedtak flyttes til en ny uavhengig klagenemnd. Forskriftene regulerer hovedtrekkene ved den nye Finanstilsynsklagenemnda som vil bli en del av Klagenemndsekretariatet i Bergen.  

Klagesaker tar for lang tid

Finans Norge har i høringsuttalelse avgitt 09.01.2025 understreket at hovedutfordringen med gjeldende klageordning er at klagesaksbehandlingen i Finansdepartementet tar altfor lang tid, i mange tilfeller flere år. Den nye klagenemnda bør derfor tilføres både tilstrekkelig kompetanse og kapasitet.

For de klagesakene som per i dag ligger på vent i departementet er det nødvendig at man nå tar tak i problemet og prioriterer å avslutte disse, før nye klager tas inn under behandling. Dersom departementet beslutter å overføre eksisterende klagesaker til behandling til den nye Finanstilsynsklagenemnda, må det dessuten følge ressurser med som gjør det mulig å korte ned restansene.

Nye inhabilitetskrav kan hindre rekruttering til Finanstilsynsklagenemnda  

Om den nærmere organiseringen av klagenemnda har Finans Norge særlig påpekt at forslaget på høring skjerper kravene til at nemndsmedlemmer ikke skal ha bindinger til finansnæringen i form av tillitsverv eller engasjementer for foretak under tilsyn.

De foreslåtte kravene går imidlertid vesentlig lenger enn de generelle inhabilitetsreglene i forvaltningsloven. Eksempelvis vil en person som sitter i styret i et eiendomsmeglerforetak etter forslaget ikke kunne velges som nemndsmedlem for å behandle klagesaker innenfor bank eller forsikring. Dette vil potensielt kunne gjøre rekrutteringen av kompetente nemndsmedlemmer svært krevende.

Finans Norge viser i høringsuttalelsen til det ikke eksisterer lignende krav for tilsvarende klagenemnder på andre områder og at det heller ikke er nødvendig å innføre slike skjerpede uavhengighetskrav for å ivareta tilliten og integriteten til Finanstilsynsklagenemnda.