Forbrukere med manglende digital kompetanse møter store utfordringer og barrierer i møtet med et stadig mer digitalisert samfunn. Regjeringen foreslår å bruke 5 millioner kroner til digital inkludering av eldre, ved å styrke arbeidet til Seniornett. I tillegg foreslås det å bevilge 8 millioner kroner som skal bidra til at alle innbyggere gis mulighet til å kunne bruke digitale verktøy og tjenester fra offentlige og private aktører, og å bevilge 5 millioner kroner til Senteret for et aldersvennlig Norge, for å styrke digital inkludering og utvikle opplæringstilbud for eldre.
– Det er viktig å sikre digital kompetanse for at samfunnet kan ha trygge forbrukere som får tilgang på og bruker både offentlige og private digitale tjenester i sin hverdag. Vi stiller imidlertid spørsmåltegn ved hvor det er riktig å bruke midler til digital kompetanseutvikling, og hvor man må tenke andre løsninger, sier forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge, Gry Nergård.
Bankenes har tatt inn over seg at mange, spesielt eldre, ikke er, kommer til å bli eller vil forbli digitale, til tross for opplæring. Bankene har derfor forpliktet seg til å ha gode fullmaktsløsninger og også tilgjengelige analoge tilbud.
– Som regjeringens «Handlingsplan for auka inkludering» peker på, har alle rett til offentlige tjenester – uavhengig av om de er digitale eller ikke. Da er kanskje bedre fullmakter, bedre fullmaktsregister og hjelp til å utføre tjenester vel så gode virkemidler, i alle fall overfor eldre, påpeker Nergård.