Finans Norge har lenge etterlyst et offentlig fullmaktsregister, som kan gjøre det enklere for alle parter å både administrere og ha oversikt over hvem som har hvilke fullmakter til hva. Nå har regjeringen foreslått å sette av penger i statsbudsjettet til et slikt register.
– I et samfunn som blir stadig mer digitalisert er et slikt register helt nødvendig, sier forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge, Gry Nergård.
Jo flere offentlige tjenester som digitaliseres, jo flere er det også som trenger å gi fullmakt til andre som kan utføre tjenester digitalt for dem. For eksempel synes svært mange eldre det er vanskelig å forholde seg til de digitale løsningene, og de kan gi fullmakt til barn eller andre som kan gå inn i de digitale tjenestene med sin egen BankID eller annen eID på vegne av den de har fullmakt fra.
– For regningsbetaling i bank har vi hatt en slik løsning lenge, og det er også positivt at det også har kommet mulighet for slik fullmakt i flere offentlige tjenester etter hvert, sier Nergård.
Enklere med kun ett register – også for private tjenester
Det kan imidlertid bli svært uoversiktlig dersom man har fullmakter i flere ulike tjenester. Et samlet register over fullmaktene vil gjøre det enklere for både de som gir fullmakt å holde oversikt, og for de offentlige og private aktørene som får en fullmakt presentert for seg. Det vil også være enklere dersom man kun trenger å gå inn ett sted for å gi, endre eller fjerne fullmakter.
– Vi håper at man utreder muligheten for at et slikt register også kan inneholde fullmakter gitt til private tjenester, som for eksempel bank, slik at oversikten blir så fullstendig som mulig, oppfordrer Nergård i Finans Norge.