Markedsstatistikk for skadeforsikring 2. kvartal 2024

Publisert

To forretningsfolk i en samtale. De går langs en smal korridor med høye vegger lagd av tykke trespiler. Foto.

Foto: Adobe Stock/Robert Kneschke

I løpet av det siste kvartalet har det samlede premievolumet for landbasert norsk skadeforsikring økt med 2,9 prosent og er nå på 90,3 milliarder kroner.

I markedsstatistikken fra Finans Norge får du markedsandeler for skadeforsikringsselskapene på ulike produktområder, og andelen er fordelt på privat- og næringsforsikring. Samlet premievolum sammenlignes med tall fra andre kvartal i fjor.

Premievolumet øker

For skadeforsikring er samlet premievolum andre kvartal i år på 90,3 milliarder kroner, en økning på nesten 10 prosent fra andre kvartal i fjor. Premievolumet samlet for næringsforsikring og kollektive avtaler økte noe mindre enn for private og individuelle avtaler.

Årsaken til at premievolumet øker, kan skyldes volumvekst – for eksempel flere bileiere, huseiere – samt prisstigning og behov for økt lønnsomhet i forsikringsselskapene.

Hva er premievolum?

Samlet premievolum i Finans Norges markedsstatistikk er summen av årspremier for de kontraktene som er i kraft per 2. kvartal i år. Betegnes som bestandspremie i statistikken. Premien er inklusive rabatter/tillegg og eksklusive naturskadepremien på bygning/innbo og eksklusive trafikkforsikringsavgift på motorkjøretøy.

Motorkjøretøy og trafikkansvar

Motorforsikringer har en økning på 9,8 prosent, der person-/varebil har en økning på 10 prosent. Samlet er premievolumet på 33,7 milliarder kroner. 

Trafikkansvarspremien (lovpålagt) utgjør 10,3 milliarder kroner av den totale motorpremien, og økningen var på 8 prosent. Dyrere biler og større utgifter på reparasjoner kan ha påvirket økt premievolum. Antall trafikkforsikrede motorkjøretøy steg totalt med 0,2 prosent fra året før. Det er en liten reduksjon i antall trafikkforsikrede personbiler og tohjulinger. Lastebil, buss og store varebiler har reduksjon på nesten 6 prosent, mens det er økning på øvrige kjøretøy slik som arbeidsmaskiner og traktorer. 

Hus og hytte

For hjem, villa og hytte er premievolum på 16,9 milliarder kroner – en økning på 10 prosent. Premieveksten skyldes kombinasjon av flere forsikringer og prisvekst. Antall forsikrede objekter/bygninger økte totalt med 2 prosent. 

Næringsbygg

Premien for næringsbygg økte med nesten 7 prosent og premievolumet er nå på 13,3 milliarder kroner.

Personprodukter

Personproduktene har et samlet premievolum på nesten 14,4 milliarder kroner, der 38 prosent gjelder private/individuelle avtaler slik som ulykke, barneforsikring, kritisk sykdom og  behandlingsforsikring. De fleste med behandlingsforsikring har det gjennom arbeidsgiver, det vil si  88 prosent. 

Nå er det totalt ca. 850.000 forsikrede som har behandlingsforsikring, og er en økning på nesten 7 prosent fra samme kvartal i fjor. Økningen er størst på individuelle avtaler hvor det er 13 prosent flere som har denne forsikringen, og der det nå er 98.000 personer med denne type forsikring.

Markedsendringer

De fire største selskapene har nå en samlet markedsandel på 75,1 prosent, og er en reduksjon på 1,1 prosent fra andre kvartal i fjor.

Gjensidige har økt sin markedsandel fra 26,3 prosent til 26,4 prosent i år, mens både Tryg og If har sett en nedgang. Eika Forsikring har beholdt sin markedsandel på 4,0 prosent, uendret fra i fjor. Fremtind forsikring har en markedsandel på 14,7 prosent, ned med 0,1 prosent. Selv om Fremtind og Eika skal slå seg sammen til høsten, behandles de fortsatt som separate selskaper i markedsstatistikken.

Storebrand, inkludert behandlingsforsikring fra ERGO Group, er femte største selskap med 5,5 prosent i markedsandel, og er en økning med 0,4 prosent. Det er verdt å merke seg at Storebrand ikke lenger er risikobærer for behandlingsforsikring – fra andre kvartal i år er det ERGO Group AG som er risikobærer. Storebrand selger fortsatt behandlingsforsikring, men uten dette produktet ville Storebrand hatt en markedsandel på 4,9 prosent. Hvis en sammenligner med andre kvartal i fjor – også da uten behandlingsforsikringsproduktet – ville Storebrand hatt en markedsandel på 4,4 prosent.