Markedsstatistikk for skadeforsikring 1. kvartal 2024

Publisert

Analysere og innsamling av data. Mange forretningsrapporter på bordet og et forstørrelsesglass. Foto.

Foto: Adobe Stock/tadamichi

Samlet premievolum for norsk landbasert skadeforsikring har økt med 3,5 prosent siden 4. kvartal i 2023 og er på 84,7 milliarder kroner i årets første kvartal.

I denne kvartalsstatistikken fra Finans Norge får du markedsandeler for skadeforsikringsselskapene på ulike produktområder, og andelen fordelt på privatforsikring og næring.

Premievolum

I skadeforsikring var samlet premievolum for ett år siden på 80,6 milliarder kroner – en økning på nesten 9 prosent fra første kvartal i fjor. Premievolumet samlet for næringsforsikring og kollektive avtaler økte noe mindre enn for private og individuelle avtaler.

At premievolumet øker, kan skyldes volumvekst – flere bileiere, huseiere og lignende – samt prisstigning og behov for økt lønnsomhet i forsikringsselskapene.

Person privat inneholder forsikring av barn, ulykke, behandling og kritisk sykdom. Person næring inneholder lovpålagt yrkesskadeforsikring og personprodukter utover loven, samt kollektive avtaler på ulykke, behandling og kritisk sykdom. Øvrig spesial privat inneholder forsikringer av fritidsbåt, kjæledyr, eierskifte. Spesial næring inneholder forsikring av husdyr, transport, ansvar og fiskeoppdrett.

Samlet premievolum

Her betyr samlet premievolum summen av årspremier for de kontraktene som er i kraft per 1.kvartal i år. Betegnes som bestandspremie i statistikken. Premien er inklusive rabatter/tillegg og eksklusive naturskadepremien på bygning/innbo og eksklusive trafikkforsikringsavgift på motorkjøretøy.

Motorkjøretøy og trafikkansvar

Motorforsikringer har et samlet premievolum på 32,4 milliarder kroner som er en økning på drøyt 8 prosent fra første kvartal 2023 og hvor person- og varebil har en økning på nesten 9 prosent.

Trafikkansvarspremien (den lovpålagte delen) utgjør 9,9 milliarder kroner av den totale motorpremien, og økningen var på 6,2 prosent fra i fjor. At premievolumet øker, kan ha sammenheng med dyrere biler og dyrere reparasjoner. Antall trafikkforsikrede motorkjøretøy samlet økte med 0,6 prosent fra året før.

Hus og hytte

Hjem, villa og hytte har et premievolum på 16,4 milliarder kroner, som er en økning på nesten 9 prosent fra første kvartal 2023. Premieveksten skyldes kombinasjon av flere forsikringer og prisvekst. Antall forsikrede objekter økte totalt med 1,5 prosent, hvorav antall hjemforsikringer økte med drøye 2 prosent fra i fjor, mens villa- og hytteforsikringer økte med rundt 1 prosent.

Næringsbygg

Premien for næringsbygg økte med 10 prosent fra i fjor og har nå et premievolum på 13,3 milliarder kroner.

Personprodukter

Personproduktene samlet har et premievolum på nesten 14 milliarder kroner, hvor 38 prosent gjelder private/individuelle avtaler slik som ulykke, barneforsikring, kritisk sykdom og noe behandlingsforsikring. De fleste avtalene på behandlingsforsikring er fortsatt via arbeidsgiver med nesten 90 prosent, men andelen er noe avtakende.

Totalt er det 782.000 forsikrede som har behandlingsforsikring per første kvartal i år, som er en økning på drøye 1 prosent fra samme kvartal i 2023. Økningen er størst på individuelle avtaler hvor det er 13 prosent flere som har denne forsikringen. Nå er det litt over 95.000 personer som har en slik forsikring.

Reduksjon i markedsandel

De fire største selskapene har en samlet markedsandel på 75,3 prosent nå per første kvartal i år, noe som er en reduksjon fra første kvartal i fjor hvor markedsandelen var på 76,5 prosent. Dette er markedsandel ut fra samlet premievolum.

Av de store forsikringsselskapene er det Gjensidige og Fremtind som har uendret markedsandel fra i fjor, mens Tryg og If er redusert.

Storebrand (inkl. Storebrand Helseforsikring) er femte største selskap med 5,4 i markedsandel, og som økte fra 5,1 prosent i fjor. Deretter Eika med 4,0 prosent, Frende med 3,3 prosent og KLP Skadeforsikring med 2,6 prosent.