Viktig bankkonkurranse

Publisert

Kvinne. Foto.

– Selv om det har blitt betydelig enklere å bytte bank i Norge, jobber banknæringen kontinuerlig med å bedre prosessen ved bankbytter ytterligere, sier Kari Olrud Moen, administrerende direktør i Finans Norge. Foto: Kilian Munch

Årets finansmarkedsmelding har en egen gjennomgang av konkurransen i bankmarkedet. Ifølge Finansdepartementet er bankkonkurransen ganske god, men departementet vurderer at den kan bli bedre. Finans Norge er positive til å bidra i et videre arbeid med tiltak.

Departementet peker blant annet på at det norske personkundemarkedet har blitt noe mindre konsentrert de siste ti årene og at regelendringer de siste årene har bidratt til at det er enklere å bytte bank. Digitalisering av finansielle tjenester har dessuten bidratt til at bankene får flere potensielle kunder, men også flere konkurrenter.

– Finans Norge ønsker god konkurranse på bankmarkedet, og har blant annet bidratt til å gjøre det enklere å bytte bank. Finansmarkedsmeldingen peker også på at flere tiltak initiert av næringen har bidratt i positiv retning. Når det gjelder ytterligere tiltak som Finansdepartementet etterspør våre synspunkter på, er vi positive til å bidra på en konstruktiv måte, sier Kari Olrud Moen, administrerende direktør i Finans Norge.

Finans Norge mener konkurransen i det norske bankmarkedet er sterk. Flere indikatorer fra litteraturen indikerer at konkurransen i det norske markedet er sterkere enn i sammenliknbare land.  De norske bankene har automatisert og digitalisert store deler av driften. Det har bidratt til at de norske bankene er blant de mest kostnadseffektive bankene i Europa. Automatiseringen og digitaliseringen har kommet de norske bankkundene til gode gjennom både billigere og bedre banktjenester.

Har blitt enklere å bytte bank

Finansdepartementet vurderer at det har blitt enklere å bytte bank de siste årene, særlig fordi norske banker har samlet seg om Finans Norges felles ordning for bankbytte. Men departementet mener det er rom for å forbedre bankbytter samt flytting av spareprodukter og spareavtaler. Departementet har derfor bedt om tilbakemelding fra Finans Norge på om det er aktuelt for næringen å arbeide for ytterligere forbedringer i bankbyttetjenestene, for eksempel løsninger der bankene informerer betalere om ny kontoinformasjon og sørger for at spareavtaler opprettholdes, enten det er betalingskontoen eller spareavtalen som flyttes. Departementet har også spurt om bankbyttetjenestene kan omfatte flere kontotyper enn i dag, for eksempel sparekontoer med bindingstid, samt bedt Finans Norge om informasjon om arbeidet med bankuavhengig utstedelse av BankID og mulige forbedringer i bankbyttetjenestene som ivaretar kundenes behov bedre enn i dag. 

– Selv om det har blitt betydelig enklere å bytte bank i Norge, jobber banknæringen kontinuerlig med å bedre prosessen ved bankbytter ytterligere. Finans Norge vil vurdere forespørselen fra Finansdepartementet nøye og gi departementet tilbakemelding innen medio juni 2024, sier Olrud Moen.

Skille lønnskonto og boliglån

Ifølge Finansdepartementet kan et mulig hinder for å bytte bank være at mange banker krever at kunden har en konto med lønnsinngang for å få bedre rentevilkår på boliglånet. Finansdepartementet har derfor gitt Finanstilsynet et oppdrag om å kartlegge bankenes praksis på dette området samt å foreslå tiltak som gjør det enklere for kundene å betjene boliglån i en annen bank enn der de har lønnskonto. Finansdepartementet peker også på at det vil være aktuelt å se på behovet for endringer i reglene for produktpakker generelt i arbeidet med gjennomføringen av EUs reviderte forbrukerkredittdirektiv i norsk rett.

–  Finans Norge mener det kan være flere fordeler for både forbrukerne og bankene ved å ha lønnskonti og boliglån i samme bank. Lønnskonti inneholder oppdatert informasjon om lønn, men også andre innbetalinger og utgifter. Denne informasjonen kan være helt sentral i bankenes oppfølging av låntakernes kredittrisiko og avgjørende for at bankene får gjennomført nødvendige tilpasninger i gjeldsbetjening og privatøkonomi før låntakere havner i alvorlige gjeldsproblemer. I tillegg kan bankene oppnå kostnadsbesparelser ved å tilby flere tjenester til samme kunde, sier Olrud Moen.

Informasjonstilgang for forbrukere

Finansdepartementet og Barne- og familiedepartementet har opprettet en arbeidsgruppe som skal se på utfordringer forbrukerne møter ved informasjonsinnhenting i bank og finansmarkedene, og vurdere innrapporteringskravene til Finansportalen. Arbeidsgruppen arbeider med sikte på at et forslag kan sendes på høring før sommeren.

– Finans Norge vil vurdere arbeidsgruppens forslag i forbindelse med den varslede høringen, sier Olrud Moen.

Alt om finansmarkedsmeldingen

Her finner du Finans Norges nyheter om hva vi mener, og våre høringssvar til myndighetene.