Norsk næringslivs største kompetanseløft fyller 15 år

Publisert

Etter en rekke skandaler der finansnæringen hadde solgt komplekse, dyre og dårlige spareprodukter, tok banknæringen grep. I 2009 etablerte næringen en autoriseringsordning for sine rådgivere. Det har vært en suksess og bidratt til det største kompetanseløftet næringen noensinne har gjennomført. Nå fyller Finansnæringens Autorisasjonsordninger 15 år.

Hvor ellers i samfunnet kan du få gratis og uforpliktenderådgivning om komplekse problemstillinger knyttet til din egen økonomi? Etikk er en svært viktig del av opplæringen og rådene skal alltid gis med utgangspunkt i kundens behov, ikke bankens behov for å selge produkter. Det er en viktig regel som alle rådgivere er forpliktet til å følge. Heldigvis er det sjeldent i konflikt, at vi får mulighet til å finansiere boligen vår, forsikre liv og eiendeler eller spare til pensjon, er i alles interesse.

10 000 autoriserte rådgivere

Finansnæringen har i dag ca. 10.000 rådgivere med til sammen 24.000 autorisasjoner innen kreditt, sparing og plassering og forsikring. Rådgiverne må gjennom kurs, eksamen og årlig oppfriskning.

Alle disse 10.000 rådgiverne er spredd over hele landet. Når vi spør kundene om hva som er viktig ved valg av bank, er det fire svar som skiller seg ut: Rente på lån, brukervennlige digitale tjenester, rente på innskudd og en rådgiver som kjenner min husholdnings økonomi.

Fire av ti kunder har benyttet seg av gratis rådgivning

Hvem som helst kan avtale et møte med en rådgiver og få hjelp til spørsmål om økonomiske spørsmål knyttet til privatøkonomien. Rådgiverne har også i noe grad kompetanse om juridiske spørsmål i randsonen til økonomien. For eksempel er det gode råd å hente om både samboeravtaler og boligkjøp. I en representativ undersøkelse gjennomført i januar i år av Opinion for Finans Norge, svarte 40 prosent at de hadde benyttet seg av en rådgiver i løpet av de to siste årene. Av disse ga over 80 prosent en svært god tilbakemelding på rådgivningen.

Alle aldersgrupper har behov for rådgivning

Mange av oss har gjerne ikke en gjennomtenkt plan for vår egen økonomi. Stort sett går det greit så lenge lånet og andre regninger blir betalt og lønnskontoen ikke går i null før neste lønning. Men på noen tidspunkt i livet vil de fleste ha bruk for å legge en plan. Da kan det være lurt å kontakte en rådgiver.

Viktig fra fylte 18 år

Det første møtet med en rådgiver skjer for mange allerede når de fyller 18 år, og får ansvar for egen økonomi selv. Undersøkelser som Finans Norge har gjort, viser at aldersgruppen mellom 18-29 år er den som oftest er i kontakt med banken for å få hjelp med nettbank/mobilbank og BankID. Den som skal kjøpe bolig for første gang vil gjerne ha et møte med rådgiver i banken i forbindelse med opptak av lån. Og når man flytter hjemmefra er det lurt å se på behovet for forsikring slik at man er dekket dersom noe skjer. Undersøkelsen viser da også at mange i aldersgruppen 30-39 år har en egen rådgiver i banken som de kan ta kontakt med ved behov.

Livshendelser og krevende økonomi utløser behov for råd

Også ved andre livshendelser kan det være lurt å ta en fot i bakken gjennom samtale med en rådgiver i banken og/eller forsikring, ikke minst dersom den økonomiske situasjonen begynner å bli dårligere. 

Rådgiverne innenfor kreditt svarer at de har merket markant økt pågang fra kunder som ber om hjelp til å løse sine økonomiske problemer det siste året. Blant kundene selv er det 1 av 10 som svarer at de i 2023 tok kontakt med en rådgiver i en bank eller et forsikringsselskap for å få hjelp og veiledning til sin økonomi (Forbruker – og finanstrender gjennomført av Kantar for FinAut). I tillegg til hjelp med endringer i forsikringer, sparing eller finansiering svarer 12 prosent at de fikk økt bevissthet om egen økonomi. 80 prosent sier de opplevde at rådgiveren hadde forståelse for situasjonen de var i og 60 prosent sier at de opplevde rådgivningen som nyttig og at de fikk hjelp til å bedre egen økonomisk situasjon.

Undersøkelser viser høy tilfredshet

Vi håper så mange som mulig benytter seg av de 10.000 rådgiverne som finnes rundt om i landet. Deres kompetanse er kontinuerlig kvalitetssikret og oppdatert, de har strenge etiske retningslinjer som de følger og skal hele tiden ha kundens beste som målsetting for enhver rådgivningssamtale. Vi er veldig glad for at våre undersøkelser viser at blant de som har prøvd rådgivning er tilfredsheten svært høy. Faktisk sier hele 96 prosent at de er fornøyd, svært fornøyd eller usedvanlig fornød med rådgivningen. Og en rådgivningssamtale med en autorisert rådgiver er som nevnt både gratis og helt uforpliktende. Bare prøv!

Gry Nergård, Forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge og styreleder i Finansnæringens Autorisasjonsordninger

Kronikken ble først publisert i FinansWatch