Sterk konkurranse i det norske bankmarkedet

Publisert

Foto: Adobe Stock/Stasys

I et brev til Finansdepartementet konkluderer Finans Norge med at konkurransen i bankmarkedet er sterk og at det er enkelt å bytte bank i Norge.

I dag har Finans Norge avgitt svar på Finansdepartementets brev datert 22. september 2023, der departementet ba om innspill på flere punkter om konkurransen i bankmarkedet. Svarbrevet fra Finans Norge belyser en rekke faktorer av betydning for lønnsomheten og konkurransen i bankmarkedet.

Bankenes lønnsomhet har økt etter pandemien, i hovedsak som følge av en normalisering etter at bankenes inntjening falt under pandemien. Stigende renter og rikelig tilgang på innskudd har bidratt til å øke bankenes innskuddsmargin. I tillegg har bankene tilbakeført utlånstap som de bokførte under pandemien, men som ikke ble realisert. Fremover venter markedsaktører og myndigheter at bankenes lønnsomhet vil falle etter hvert som utlånstapene øker og innskuddsmarginen avtar.

– Over tid er de norske bankenes lønnsomhet på nivå med lønnsomheten i foretak utenfor finanssektoren, sier Erik Johansen, direktør for bank og kapitalmarked i Finans Norge.

De norske bankene har automatisert og digitalisert store deler av driften. Det har bidratt til at de norske bankene er blant de mest kostnadseffektive bankene i Europa. Automatiseringen og digitaliseringen har kommet de norske bankkundene til gode gjennom både billigere og bedre banktjenester.

Finans Norge mener konkurransen i det norske bankmarkedet er sterk. Menon Economics har gjennomført en utredning av norsk banksektor, der konsulentselskapet benytter flere indikatorer fra faglitteraturen til å sammenlikne norsk banksektor med banksektorene i Sverige, Danmark, Finland og Nederland. Samlet sett tyder utredningen på at konkurransen i det norske markedet er sterkere enn i sammenliknbare land.  

Etter Finans Norges vurdering er det enkelt å bytte bank i Norge. Det er flere grunner til det. De norske bankene har utviklet digitale løsninger som gjør bankbytter enda enklere og raskere. I tillegg har norske banker samlet seg om bransjeregler som sikrer at bankene samhandler ved overføring av kundeforhold. Norske bankkunder kan dessuten velge mellom et stort antall banker. DNB og andre store skandinaviske banker har banklokaler i store deler av Norge. Sparebankene har en mer lokal eller regional profil. Sparebankene er likevel tilgjengelige for de fleste privatkundene over hele landet gjennom digitale løsninger.

– Det er viktig at kundene orienterer seg i bankmarkedet og bruker valgmulighetene de har. Flere lokale og regionale banker ønsker å ha utlån utover sitt geografiske kjerneområde, sier Johansen.

Henrik Andersen. Foto.