Økokrim og Finans Norge vil samarbeide i svindelsaker

Publisert

Økokrimsjef Pål Lønseth og Finans Norges forbrukerpolitiske direktør Gry Nergård er enig om at tettere samarbeid er veien å gå for å ta svindlerne. Faksimile fra NRKs nyhetssending 16. januar.

Svindlerne finner stadig nye måter å svindel folk på. – I dag virker det som det er lav risiko for å bli tatt og gevinsten er høy. Derfor er det viktig at politiet øker innsatsen for å få tak i, og straffe svindlerne, sa Finans Norges forbrukerpolitiske direktør Gry Nergård på NRKs Nyhetsmorgen, da hun og Økokrims sjef Pål Lønseth ble intervjuet om telefonsvindel.

Ifølge Økokrim ønsker de å trappe opp kampen mot økonomisk kriminalitet gjennom å opprette et bedragerisenter, og de venter nå på formell godkjennelse til å sette i gang.

– Vi opplever at bankene er gode på forebygging, og vi ønsker oss et tett samarbeid for å få flere straffedømt, sa Økokrimsjefen, som mener dette har utviklet seg til å bli et stort samfunnsproblem.

Moderne bankran

– Disse svindelsakene er i realiteten gedigne bankran. Forskjellen fra de fysiske bankranene er at her bruker ranerne kundene til å gi de nøkkelen til banken. Vi er helt avhengig av at politiet kommer på banen, både med straffeforfølgning og med forebyggende tiltak, sier Gry Nergård.

Hun er glad for at Lønseth nå signaliserer at Økokrim ønsker å etablere et tett og utradisjonelt samarbeid med offentlige og private aktører.

– Våre medlemmer har etterspurt bedre samarbeid om slike svindelsaker og Finans Norge vil derfor ha et snarlig møte med Økokrim. Det haster å få både bedragerisenteret på plass og samarbeidet i gang, sier Nergård.

Hør hele diskusjonen på NRK Nyhetsmorgen (35 minutter ut i sendingen) eller se sendingen her på NRKs nyhetsmorgen TV (37 minutter ut i sendingen)