Aldri før har så mange av oss blitt utsatt for forsøk på svindel som nå. Årsaken til at vi i Norge er et yndet mål for svindlerne er to ting: Vi er et digitalt folkeslag, og vi har forholdsvis mye penger.
De vanligste svindelmetodene kan lure alle
Det meste av svindelen foregår via telefon og pc, og vi er vant til å bruke BankID når noen krever det av oss. Dette er noen av de mest vanlige måtene vi blir lurt på:
- Du kjøper tilsynelatende et produkt på nett, men har gått inn på en falsk hjemmeside og lagt igjen både kortnummer og BankID-hemmeligheter til en svindler.
- Du får en sms fra et «inkassoselskap», som sier at du har et utestående inkassokrav på 64 kroner. Du logger inn med BankID for å betale, men det er svindleren som både får betalingen og BankID-hemmelighetene dine.
- «Banken» ringer deg og sier at du er i ferd med å bli svindlet. De anbefaler at du flytter pengene dine til en «trygg konto i banken». Det er ikke banken som ringer, og kontoen tilhører svindleren. Hvis du gjør som svindleren sier, utfører du svindelen selv.
– Nå er svindlerne blitt så profesjonelle at absolutt alle kan gå i fella, ikke bare de eldste blant oss, som vi har sett i de såkalte «Olga-svindlene». Det viktigste tipset er derfor at du er rask med å ta kontakt med banken din, dersom du mistenker at du har blitt utsatt for et svindelforsøk. Da øker muligheten for at banken klarer å stoppe pengene før de forsvinner ut av kontoen din, sier Gry Nergård.
Ensomhet kan føre til kjærlighetssvindel
– Vi ser også at noen kan være ekstra utsatte for svindel i ferietid fordi de er ensomme. Da er de særlig sårbare for det vi kaller kjærlighetssvindel, sier Finans Norges forbrukerpolitiske direktør.
Et klassisk eksempel på kjærlighetssvindel er at noen du treffer på en dating-side, eller som tar kontakt med deg på nett vil kunne forsøke å manipulere deg til å gi seg penger. Felles for dem er at de tilsynelatende er velstående, men de trenger å låne penger av deg av en eller annen grunn likevel.
– Slike kjærlighetssvindler er ekstra vanskelige for bankene å stoppe, fordi den som blir svindlet ofte nekter for at de er utsatt for svindel når banken tar kontakt og ønsker å stoppe overføringene. Da har banken ofte ikke annet valg enn å la transaksjonen gå ut av konto, og svindelen er et faktum, forteller Nergård.
Hennes oppfordring er derfor å være ekstra på vakt i høstferien. Selv når «banken» ringer. For det er nok mest sannsynlig ikke banken dersom du blir bedt om å gi fra deg BankID-hemmelighetene dine.