Styrker arbeidet mot økonomisk kriminalitet

Gry Nergård og Pål Lønseth er ledere i henholdvis Finans Norge og Økokrim. Foto.

Gry Nergård er direktør for forbruker i Finans Norge, og Pål Lønseth er sjef for Økokrim. Foto: Kilian Munch og Økokrim.

Statsbudsjettet 2024: Svindel mot bankkunder er et økende problem. Mange kunder blir utsatt for dette, og bankenes tap i forbindelse med svindel var i 2022 på 614 millioner kroner. Bankene jobber aktivt med tiltak for å forebygge og avsløre svindel. Finans Norge mener det er bra at regjeringen bevilger 50 millioner til å styrke arbeidet mot økonomisk kriminalitet.

Svindel mot bankkunder er et økende problem. Mange kunder blir utsatt for dette, og bankenes tap i forbindelse med svindel var i 2022 på 614 millioner kroner. Bankene jobber aktivt med tiltak for å forebygge og avsløre svindel.

Men svindel er også et samfunnsproblem, slik Økokrim har belyst i rapporten «Bedrageri – et samfunnsproblem» (PDF).

Tett samarbeid

Finansnæringen jobber derfor tett med politiet om etterforskning av slike saker. Finans Norge jobber også sammen med Økokrim om forebygging av svindelvirksomhet.

– Svindel er et alvorlig samfunnsproblem der finansnæringen må jobbe tett sammen med Økokrim, teleselskapene, det offentlige og andre aktører for å forebygge slik virksomhet. Finans Norge er derfor glad for at politiet styrkes med tanke på både forebygging og etterforskning av svindel, sier Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge.

– Vi er glade for styrkingen av satsningen mot bedragerier. Vi forutsetter at dette kommer i tillegg til de pengene politiet selv har satt av innenfor rammen, sier Pål Lønseth, leder av Økokrim.

Alt om statsbudsjettet

Her finner du Finans Norges nyheter om hva vi mener, og våre høringssvar til myndighetene.

Trygge forbrukere

Finans Norge arbeider for å trygge forbrukerne i et digitalt finansmarked. Vi arbeider med næringspolitiske posisjoner, rammeverk og samarbeider med våre medlemsbedrifter og relevante aktører.