Flesteparten mangler fortsatt forsikring på elsparkesykkelen
Foto: Vladimir Poplavskis/Adobe Stock.
Majoriteten mangler fortsatt forsikring på elsparkesykkelen til tross for at det ble lovpålagt med ansvarsforsikring fra nyttår.
Foto: Vladimir Poplavskis/Adobe Stock.
Majoriteten mangler fortsatt forsikring på elsparkesykkelen til tross for at det ble lovpålagt med ansvarsforsikring fra nyttår.
De som mangler den lovpålagte forsikringen, risikerer å bli gjeldsslaver.
– Vi er bekymret over at flertallet fortsatt mangler denne viktige og lovpålagte forsikringen som myndighetene innførte på grunn av de mange ulykkene. Eierne av elsparkesyklene risikerer milliongjeld om de forårsaker en personskade, eller det oppstår brann i forbindelse med lading. Du går også glipp av erstatning hvis du skader seg selv skikkelig, sier leder i Trafikkforsikringsforeningen (TFF) Roger Stenseth.
Det finnes trolig over en halv million elsparkesykler i Norge, men tallene er usikre, blant annet på grunn av mye import fra utlandet.
– Nå på forsommeren, og til høsten ved skolestart, kommer Trafikkforsikringsforeningen med nye kampanjer spesielt rettet mot unge i og rundt de store byene. Vi bruker blant annet sosiale medier og store plakater i byrommet, sier Stenseth.
Det meldes om økt salg i forsikringsselskapene nå, men fortsatt selges alt for lite av disse forsikringene.
– Her må vi jobbe sammen, for vi vet dessverre at ulykkene med uforsikrede nå kommer på løpende bånd, og det er ille nok om det ikke også blir en økonomisk katastrofe for eieren av elsparkesykkelen, sier Stenseth i Trafikkforsikringsforeningen.
Nesten fire millioner mennesker har hittil sett kampanjene fra Trafikkforsikringsforeningen.
– Forhåpentligvis fører dette til at flere tar den helt nødvendige jobben med å skaffe seg den lovpålagte forsikringen, sier Stenseth.