Juks og bedrageri

Kvinne. Foto.

Dette er en kommentar fra Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge. Foto: Kilian Munch

«Hei, jeg ringer fra banken – du har blitt svindlet»! Det er en fryktelig beskjed å få. Og det verste er at dette kanskje bare er starten på svindelen.

For veldig ofte er det ikke banken, eller politiet eller en annen autoritet som ringer deg. De bare later som. De kan ha stjålet telefonnummeret slik at det faktisk ser ut som om det er banken som ringer, og de snakker på en måte som gjør at du meget vel kan tro at de er fra banken. Slik skaper de tillit. Og de skremmer deg! Tillitsfull og skremt som du har blitt, tenker du at her er det bare å samarbeide med den «bankansatte» eller «politiansatte» som skal hjelpe deg med å sikre pengene dine.

Ikke hjelp svindleren

I realiteten er det med denne telefonsamtalen svindelen starter. Og det er du som hjelper til med å gjennomføre den. Den som ringer får deg til å logge inn i nettbanken, til å gi fra deg passord, ikke bare en gang, men flere ganger. Og mens du gjør det, stjeler bedrageren pengene dine. Alt du har spart overføres til andre kontoer.

Kanskje får bedrageren deg til å overføre pengene selv også, for eksempel til en «sikker konto hos politiet». Det er i så fall bare tull: Pengene havner på en konto som bedrageren disponerer.

Når telefonsamtalen er ferdig, og du får tenkt deg om, tenker du kanskje at dette var rart. Kanskje logger du inn i nettbanken igjen for å sjekke om alt er OK. Bare for å oppdage at pengene er borte.

Det er ikke vanskelig å tenke seg hvor forferdelig det må føles.

Og hvor håpløst. Hva skal du gjøre nå? Hvem skal du kontakte?

Er alt håp ute?

Du ringer banken når den åpner, og forteller hva som har skjedd. Noen ganger greier banken å få i alle fall noe av pengene tilbake, men i andre tilfeller er det mulig å stoppe noe av det.

Banken anbefaler å anmelde bedrageriet til politiet. Du ringer ditt lokale politikammer, og må nok en gang fortelle den trasige historien, og føler deg kanskje dum og naiv. Og i veldig mange tilfeller får du en uke senere beskjed om at saken er henlagt.

Løsningene

Vi i Finans Norge jobber sammen med mange andre for å stoppe disse svindlene. Og vi jobber for å få løst disse utfordringene:

  • Mer informasjon til alle: Følg med på advarsler om svindel, og del aldri BankID-hemmeligheter med noen!
  • Teleselskapene må fjerne mulighetene for å bruke andres (bankens, politiets osv) nummer til å ringe, og gjøre det lettere for oss alle å avsløre en «falsk» oppringning.
  • Det må innføres bedre antisvindelsystem i bankene, slik at de kan oppdage en mulig svindel. Lettere sagt enn gjort, men nødvendig.
  • Bankene må legge begrensninger på bruk av de såkalte «Straksbetalingene» som finnes i nettbanken/mobilbanken, slik at det er lettere å stoppe pengene dersom svindelen har skjedd.
  • Det må være èn inngang til politiet for anmeldelser, ett sted hvor slike saker ses i sammenheng og etterforskes, bedre samarbeid med bankene og flere svindlere må straffes.

En god nyhet for forbrukerne

Den gode nyheten for forbrukerne, er at fra 1. januar i år kom en ny finansavtalelov, som legger mye av det økonomiske ansvaret over på banken. Så selv om banken ikke visste hva som foregikk mellom deg og svindleren, blir du selv bare økonomisk ansvarlig i den grad du selv har noen skyld i det som har skjedd. Og banken må sette penger tilbake på kontoen din.

Likevel: Historiene fra dem som er blitt svindlet på denne måten, viser at det uansett er en stor påkjenning å bli utsatt for dette. Det er ydmykende og utmattende, du blir usikker og fortvilet.

Så det beste er å unngå at svindel skjer. Enkelt, men ikke så greit…