Betalingsformidling er en global arena

Publisert

Vipps, Mobilepay og Pivio slår seg sammen til en nordisk betalingsformidlingsaktør med 11 millioner brukere. Betalingsformidling blir i stadig større grad en global konkurransearena.

Fusjonen av de nordiske løsningene fremkommer i en pressemelding fra Vipps i dag. Betalingsformidling har gått fra å være et nasjonalt anliggende til å bli en global konkurransearena med mange flere aktører enn de tradisjonelle bankene.

Da mobiltelefonen og andre deviser ble introdusert til å kunne gjennomføre betalinger, åpnet det for at mange aktører kunne utvikle tjenester og se forretningsmuligheter. Store globale giganter som Apple, Samsung og plattformselskaper har utviklet løsninger som utfordrer nasjonale løsninger i de ulike landene i verden.

– Denne konkurransen vil bare bli hardere fremover, sier Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge. Konkurransen handler om hvem som skal få anledning til å flytte kundenes penger mellom kundenes bankkonti sikkert, effektivt, billig og brukervennlig.

Nordisk finansnæring har ligget i forkant av digitaliseringen av finansielle tjenester i verden. Derfor har også Norden ledet an i verden med effektive og gode løsninger for betalingsformidling.

– At tre betalingsløsninger i tre nordiske land slår seg sammen, viser en ambisjon om å konkurrere internasjonalt. På vegne av norsk finansnæring er det gledelig å registrere at teknologi og løsninger utviklet i Norge i samarbeid med andre nordiske løsninger, kan være med på å effektivisere og gjøre hverdagen enklere og mer effektiv for forbrukere og bedrifter langt utenfor Norges grenser, sier Kreutzer.

Det er betalingsappen til Vipps som fusjoneres sammen med de to andre betalingsløsningene. BankID og Bankaxept vil fisjoneres ut og eierskapet vil beholdes av norske banker. 

Les pressemeldingen fra VIPPS på deres nettside