En internasjonal sammenstilling viser at kontanter som andel av betalingsmiddel i Norge er på rekordlave 1,6 prosent, en nedgang på 0,4 prosentpoeng siden 2018. Til sammenligning var andelen kontanter i USA på 44,7 prosent i 2019, og i Euro-området på 13,7 prosent.
– Norge ligger helt i tetsjiktet på bruken av kort og mobile realtidsbetalinger i stedet for kontanter. Det er en rivende utvikling og bankene i Norge leverer raske, effektive og sikre betalingsløsninger, sier Tom Høiberg, fagdirektør betaling og digitalisering i Finans Norge.
Norske forbrukere står i en særstilling hva gjelder bruk av kort for å betale for varer og tjenester. Gjennom pandemiperioden har det vært endringer i betalingsmønsteret med sterk vekst i kontaktløse betalinger, og økt netthandel. I rapporten kommer det frem at hver nordmann betaler med kort minst en gang daglig. Til sammenligning betaler hver tysker med kort omtrent en gang i uken.
Kartlegging av kontanttjenester
Finanstilsynet har på oppdrag fra Finansdepartementet, og i samarbeid med Norges Bank, våren 2021 kartlagt bankenes tilbud av kontanttjenester og vurdert om det er behov for tiltak eller regelverksendringer. Norges Bank vurderer om det i framtiden kan bli nødvendig å gi publikum tilgang til sentralbankpenger også i digital form, for å sikre et effektivt og sikkert betalingssystem og tillit til pengevesenet.
– Finans Norge er opptatt av det skal tilbys og håndteres kontanter så lenge samfunnet ønsker det. Bankene leverer kontanthåndteringen i samsvar med kundenes forventninger og behov. Kontanter er i dag tilgjengelig for forbrukere i et omfang som gjennomgående står godt i forhold til etterspørselen, sier Høiberg.
Etter Finans Norges syn er det positivt at kontantenes rolle i samfunnet vurderes i et større perspektiv. Norges Banks utredningsarbeid om digitale sentralbankpenger er svært viktig i denne sammenheng.
– Finans Norge ønsker utredning av Digitale sentralbankpenger (DSP) velkommen. Samtidig er Digitale sentralbankpenger potensielt disruptivt, og kan være med på å endre innarbeidede roller i betalingsmarkedet. Det er derfor viktig å tenke grundig gjennom og diskutere samfunnsmessige implikasjoner, sier Høiberg.
Les Norges Banks rapport Kunderetta betalingsformidling 2020 her