Rundskrivet er i betydelig grad likelydende med Finanstilsynets tidligere forslag, som etter Finans Norges syn ikke samsvarer med det samlede EU-regelverket for IRB-metoden. Etter Finans Norges vurdering innebærer derfor også det ferdigstilte rundskrivet brudd på norske EØS-forpliktelser.
Det er avgjørende at risikomålingen av norske banker fullt ut samsvarer med EUs fullharmoniserte regler. Gjennom EØS-avtalen er IRB-regelverket fullharmonisert, og det nasjonale handlingsrommet for tilpasninger av krav er svært begrenset. Finansdepartementet har dessuten allerede fastsatt betydelige kapitalkravsskjerpelser i forbindelse med innlemmelsen av EUs kapitalkravsregler i EØS-avtalen, og Finansdepartementet og Finanstilsynet må opptre koordinert i innretningen av bankenes samlede kapitalkrav.
– Norske banker er avhengig av stabile, forutsigbare og harmoniserte rammebetingelser. Lik risikomåling av samme risiko er nødvendig for å skape like konkurransevilkår og for at markedsaktørene skal kunne sammenlikne kapitaldekningen på en meningsfull måte på tvers av banker og land, sier Erik Johansen, direktør for bank og kapitalmarked i Finans Norge.
I rundskrivet har Finanstilsynet endret omtalen av IRB-metodens løpetidsparameter. Imidlertid er Finans Norges innsigelser omfattende, og de omhandler en rekke av elementene i rundskrivet. Endret omtale av løpetidsparameteren kan fremstå som en oppmykning sammenliknet med tidligere utkast og som mer i tråd med EUs regelsett. Samtidig er det usikkerhet om hvor materiell ordlydsjusteringen er, noe som også må ses i lys av tilsynets varsel om at det som i utgangspunktet ble foreslått uansett kan bli søkt oppnådd gjennom såkalte pilar 2-kapitalkrav.
Ingen ordinær høring
Rundskrivet har ikke vært gjenstand for en ordinær høring, men i praksis har Finans Norge vært høringsinstans. Tilsynet fremla et første utkast i januar i fjor og et andre utkast i mars i år. Begge ganger har næringen gitt grundige innsigelser med utgangspunkt i gjeldende EØS-regler.
– Når tilsynet ikke i nevneverdig grad kommenterer eller følger opp innvendingene, så utgjør det i realiteten ingen dialog med næringen. Da blir det også krevende å vurdere enkelte justeringer i rundskrivets ordlyd. Og når et myndighetsorgan ber om merknader, bør det ved beslutning også klargjøres hvorfor sterke innsigelser ikke skal tillegges vekt, påpeker Johansen.
I tillegg har tilsynet i ferdigstilt rundskriv tilført et nytt element, som omhandler IRB-metodens størrelsesparameter. Helt uavhengig av sistnevntes materielle innhold, er det lite heldig at det bringes inn nye forhold i et ferdigstilt rundskriv, som ikke har vært del av tidligere forslag, og som derfor næringen ikke har fått anledning til å kommentere på før beslutning.
EØS-avtalens lojalitetsplikt
Finans Norge har tidligere understreket at det er Finansdepartementets ansvar å påse at slik regulering gjennomføres i Norge i tråd med EØS-avtalens lojalitetsplikt. Problemstillingene som rundskrivet omtaler er dessuten detaljregulert i det samlede EU-regelverket for IRB-metoden.
Finans Norge mener at rundskrivet er overflødig, og dessuten er det villedende fremfor veiledende hva gjelder gjennomføring av nye IRB-krav fra Den europeiske banktilsynsmyndigheten (EBA).
– Finans Norge vil nå følge opp saken overfor Finansdepartementet. Endret omtale av ett element i rundskrivet, som det endog er usikkert hvordan skal forstås, endrer ikke vår samlede vurdering. Departementet bør nå ta stilling til rundskrivets innhold sett opp mot norske EØS-forpliktelser, avslutter Johansen.