Det er forsikringsselskapenes restverdiredningstjeneste (RVR), administrert av Finans Norge, som organiserer og finansierer arbeidet. I første omgang er det ikke de største materielle verdiene som skal hentes ut, men de aller mest nødvendige brukstingene.
Hver boenhet har fått beskjed om det som nå skal hentes ut, bør få plass i et par flyttekasser.
Biler skal også hentes ut av området de neste dagene.
De skredrammede har levert lister til forsikringsselskapene med hva de har særlig behov for å få ut av boligen sin nå.
– I denne første runden er det nødvendige eiendeler som for eksempel briller, PC, nettbrett, bankkort, lommebok, kodebrikker, skolesaker eller viktige arbeidsklær. Det legges vekt på ting som de skredrammede savner og trenger i hverdagen. Forhåpentligvis blir det også mulig å hente ut mange titalls biler, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge.
Sikkerhet ivaretas
Dårlig fremkommelighet og manglende veier har vært utfordringer flere steder i området, men nå er det mulig å sette i gang denne jobben.
Øvre Romerike brann og redning har ansvar for arbeidet med å hente ut gjenstandene, og det er brannmannskaper som går inn i boligene. Mannskapenes sikkerhet er hele tiden det viktigste.
Oppdraget i Gjerdrum er svært omfattende og det største oppdraget forsikringsselskapenes restverditjeneste har deltatt i. Etter planen skal det organiseres et nytt og lignende opplegg senere.
Boligene sikres
Arbeidet inne i boligene må foregå raskt og effektivt. I tillegg til å hente ut enkelte gjenstander, skal det foretas viktig sikring av boligen. Enkelte boliger nær skredkanten er det foreløpig ikke mulig å hente ut eiendeler fra.
– Strøm og vannforhold skal sjekkes, vinduer lukkes, støpsler på juletreet dras ut og søppelet blir kastet, sier Neverdal i Finans Norge.